Shakespeare inspira la nova temporada del Liceu
9/1/2003 |
Flotats i Pasqual debutaran com a directors al coliseu líric de la Rambla.
Ventall d'estètiques, títols i veus. Així es planteja la temporada que ve del Gran Teatre del Liceu. La tendència és mirar cap endavant amb òperes contemporànies i alguns muntatges que s'aparten del que és convencional --a desgrat dels espectadors més conservadors--, però també seguir amb la tradició belcantística, sense oblidar els liceistes wagnerians de tota la vida. Per a gustos, els colors.
William Shakespeare, tan present a l'escena teatral barcelonina dels últims anys, també és la clau en la programació operística del 2003-2004. Wintermärchen (Conte d'hivern), del belga Philippe Boesmans, comptarà amb la direcció artística de Luc Bondy, que li ha donat una estètica molt pròxima al rock; no és casual que un dels seus cantants, Kris Dane --el Nick Cave flamenc--, procedeixi d'aquest món.
La romàntica Hamlet, d'Ambroise Thomas, no només disposa d'un tàndem de prestigi en la direcció, el format per Moshe Leiser i Patrice Caurier, sinó també d'una Ofèlia d'excepció, la soprano Natalie Dessay. Una altra diva, la ucraïnesa Maria Guleghina, serà la sagnant lady del Macbeth, de Verdi, coproducció del Covent Garden, la Royal Opera House i l'Òpera Nacional de París, dirigida per Phillida Lloyd.
PÒQUER DE DAMES
En el capítol vocal, Carol Vaness, Daniela Dessi, Nelly Miricioiu i Inés Salazar, que s'alternen en el paper titular de la Tosca, de Puccini, formen un interessant pòquer de sopranos. La direcció de Robert Carsen recupera amb ironia l'univers de les dives decadents i decimonòniques. Hi haurà ni més ni menys que 17 oportunitats en forma de funcions, tot un rècord, per veure-les.
Tantes vegades ha vingut la gran Edita Gruberova que la seva presència gairebé no sembla notícia. Tornarà amb una versió concertística de Maria Stuarda, de Donizetti, que donarà l'oportunitat d'escoltar Juan Diego Flórez, el gran triomfador a Pesaro.
Un títol important de Mozart, com el Così fan tutte, dirigit per un debutant --en arts operístiques-- Josep Maria Flotats tindrà una nova oportunitat al Liceu, després de la tèbia crítica que va rebre a l'estrena a Madrid. No tot han estat llorers per al director d'Arte. La dada més atractiva serà la presència de Montserrat Martí, filla de Montserrat Caballé, en el repartiment i, especialment, el retorn de l'excel.lent Regina Schörg que va deixar tan bona impressió en el Don Giovanni canalla de Calixto Bieito.
Xavier Montsalvatge no va poder arribar a complir el seu somni de veure la seva pucciniana Babel 46 al Liceu perquè l'obra, acompanyada de L'enfant et les sortilèges, de Maurice Ravel, es va estrenar primer al Teatro Real, coproductor del muntatge.
Siegfried i Götterdammerung, o el que és el mateix, Sigfrid i El capvestre dels déus, de Wagner, produccions de la Deutsche Staatsoper de Berlín, tancaran el cicle wagnerià que va començar el 2002. La participació del baix Matti Salminen és un dels principals reclams. Els que es van perdre la temporada passada Giulio Cesare, de Händel, el divertit muntatge de Wernicke, amb cocodril inclòs, tenen una nova oportunitat l'any que ve amb l'al.licient de la participació de la italiana Daniela Barcellona que, cognom obliga, debutarà al Liceu dins dels actes del Fòrum de les Cultures.
La dansa tindrà en el Ballet de l'Òpera de París, que portarà l'espectacle Jewels, la millor representació. La joia de la corona dels recitals serà l'actuació d'Angela Gheorghiu, sense oblidar els habituals Montserrat Caballé i Jaume Aragall. Mentre que en la programació infantil destaca l'espectacle Viatge màgic, de Comediants. El Foyer, finalment, s'omplirà de picardia amb Castra Diva, una aproximació sense prejudicis al món dels castrati.
Elena Hevia
El Periódico