21/8/2009 |
Dirigeix el Festival Internacional Joan Brudieu, heretat d'Alfons Carrillo, i no el considera un fet puntual d'estiu, sinó una part d'un projecte musical molt més ampli per a la Seu d'Urgell i el Pirineu. Primer, el festival organitzat des de l'Ajuntament es va estendre a l'època de Nadal, ara Sauret ja pensa en un concert de Setmana Santa i treballa per crear una orquestra i cor de cambra des de la Seu. Creu que és possible fer música de qualitat fora de Barcelona i de la costa catalana, farcida de molts festivals d'estiu.
--Només falta el concert de Raimon per acabar el Brudieu. ¿Com va aquesta edició? ¿Han captat públic nou, tal com volien?
--Estic molt content perquè hem tingut un augment considerable de públic. Ve més gent jove, públic familiar i aquest any he vist nens. Hem fet molta pedagogia, he estat a peu de carrer els dies de mercat mentre tocaven els joves de la Parada del Brudieu, repartint programes i explicant que tothom pot anar al festival, convidant els nens a venir.
--¿Per això va programar el Cor infantil Amics de la Unió i Guinovart, per fer El bestiolari?
--Sí, aquest concert ha influït a l'hora de captar públic infantil. També donem suport als joves valors, que guanyen concursos com ara el Paper de Música de Capellades o El Primer Palau. A més, fem descomptes als joves i els menors de 18 anys paguen tres euros. I els alumnes de l'escola municipal de música menors d'edat tenen accés gratuït.
--¿En quins concerts han fet el ple?
--El dia que vam estrenar la producció pròpia del festival, amb la Filharmonia de Cambra de Barcelona. Hi va haver 230 persones, Sant Domènec ple. I el dia del trio Concordiae, un concert de petit format, em va cridar l'atenció que vinguessin 115 persones. És tot un èxit.
--¿Sant Domènec és un bon auditori per fer concerts?
--És un lloc tan ideal que estem treballant per crear un grup instrumental i vocal que hi tingui la seu. No sé com es dirà, si orquestra dels Pirineus, capella instrumental i vocal de la catedral de la Seu... Però volem crear una orquestra i cor de cambra del Pirineu. Parlo d'uns 20-25 músics. Sant Domènec és massa gran per a trios o quartets, i massa petita per a música simfònica, que és millor fer a la catedral o en altres indrets.
--¿Què diuen els polítics del projecte d'orquestra?
--L'han rebut amb il.lusió i són molt receptius. Estic molt content de com valoren la feina que he fet al Brudieu i aquesta orquestra seria una prolongació del festival. També crec que som ben rebuts i valorats pel món cultural de la Seu. Volem demostrar que des de la Seu es pot fer música de qualitat, no només des de Barcelona. Tenim joves boníssims com ara l'Elies Porter, que ja és professor, o la Laia Capdevila, a punt d'acabar el nivell superior, que han tocat a la Parada del Brudieu i que podrien ser músics de l'orquestra. I després ho faríem extensiu a professionals de tot Catalunya. Seria un pas més des del Festival, una aportació innovadora i una manera de donar contingut cultural de qualitat a la Seu.
--Sovint ha parlat de col.laboració amb Andorra i ha convidat l'ONCA al festival. ¿L'orquestra andorrana podria ser un referent per a la del Pirineu que vol crear?
--Sí, és clar. Podria ser un referent fantàstic. La feina dels germans Claret a Andorra ha estat molt bona. El model és implicar institucions públiques com ara la Generalitat, que ja col.labora al festival, i patrocinadors privats --aquest any comptem amb Telefónica. Jo tinc moltes vinculacions amb el Pirineu i m'agradaria desenvolupar-hi aquest projecte musical. Aconseguir reunir persones amb inquietud i iniciativa.
--Hi ha infinitat de festivals d'estiu a Catalunya. ¿És fàcil despuntar, ser singular entre tanta oferta que cada cop sembla més homogènia?
--No ens podem comparar amb grans festivals amb molt de pressupost com ara Peralada, Cap Roig o Torroella. Tenen molt ressò mediàtic i conviden grans noms. Nosaltres no podem arribar a portar Leonard Cohen o Ainoa Arteta. Però al marge d'aquests, el festival Brudieu és considerat un festival de música clàssica, culta, transcendent en els cercles artístics, polítics i de les entitats culturals. I sí que despuntem, perquè som un dels pocs festivals que manté un programa dins de la tradició clàssica, no eclèctic amb tot tipus de gèneres. Només fem un concert no clàssic, com és el cas de Raimon, perquè és una tradició que vaig trobar al Brudieu i que no he volgut canviar. Però la resta és programació de música clàssica de qualitat, dins de la tradició culta, que en cap moment vol dir elitista.
--Gairebé tots són a la costa. ¿Al Pirineu quins hi ha?
--A part del Brudieu, només hi ha Llívia i Rialp. Després hi ha concerts puntuals a la Cerdanya. I, amb tot el respecte del món, he vist el programa i crec que Llívia aquest any ha notat molt la crisi.
--¿Com l'han superat al Brudieu?
--Hem conservat la qualitat dels concerts, però n'hem programat un menys i hem optat més pel petit format. Crec que tenim una qualitat molt propera al públic que els altres festivals del Pirineu no aconsegueixen. I tenim molt ressò en les publicacions especialitzades, tenim prestigi com a festival clàssic.
--¿Hi haurà Brudieu d'hivern o la crisi l'afectarà?
--Sí, sí que hi haurà Brudieu d'hivern. Estic treballant en la programació. Estem lluitant. Aquest any hi ha hagut contenció econòmica, però el Brudieu s'ha fet, i amb qualitat.
--Està molt satisfet de les produccions pròpies del festival. ¿Quina seria la producció ideal que li agradaria dirigir?
--Fa dos anys vam fer un Carmina Burana, que va tenir molt èxit. Ens agrada fer concerts interessants per als músics i que agradin al públic. Una de les tasques del festival és fer pedagogia, crear públic. M'encantaria fer un Rèquiem de Mozart o una Novena de Beethoven... Atractius per a la gent, agradables per als músics, que fan cartell i projecten el Brudieu. Mozart seria més assequible per pressupost. I es podria fer amb l'orquestra i el cor de la Seu. Tant de bo...
ROSER PORTA
El Periòdic d'Andorra