3/8/2009 |
El virtuosisme de les obres revela l’autoria del geni.
L’extraordinari virtuosisme necessari per interpretar dues composicions del 1763-64, considerades fins fa poc anònimes, ha acabat per revelar que el seu autor va ser Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), i que les va crear quan només tenia entre 7 i 8 anys. Les dues obres, un moviment de concert per a piano, de 75 compassos, cinc minuts de durada i un preludi d’un minut, les va presentar en públic ahir la Fundació Internacional Mozarteum, l’entitat encarregada de preservar i investigar científicament el llegat del geni de Salzburg.
L’estrena mundial, 240 anys després de la seva creació, va anar a càrrec del músic austríac Florian Birsak, que les va interpretar a la casa natal de Mozart amb un clavecí que va pertànyer a l’autor de La flauta màgica. La presentació es va fer sense esperar que les obres s’integrin a l’Índex Köchel (IK), que enumera les gairebé 700 composicions de Mozart.
ENCREUAMENT DE MANS I SALTS SALVATGES / Les peces es troben al final de l’anomenat Llibre de Música de Nannerl, un conjunt de partitures i exercicis musicals que Leopold Mozart, pare del geni, va agrupar el 1759 per a la seva filla Maria Anna. Encara que la compilació ja es va publicar als anys 50, aquestes peces van passar desapercebudes perquè es creia que eren anònimes i que Leopold Mozart s’havia limitat a transcriure-les.
Ara els experts del Mozarteum afirmen en un comunicat que estan «pràcticament segurs» que les va compondre el geni de Salzburg i que com que encara no dominava l’escriptura musical les va tocar en un clavecí perquè el seu pare escrivís les partitures. El comunicat també afirma que «és molt versemblant que el moviment sigui obra del jove Mozart, i que amb ell volgués demostrar què podia fer». I afegeix: «És una mica boig el que el compositor (d’aquestes peces) exigeix a l’intèrpret, amb passatges velocíssims, encreuament de mans i salts salvatges». Coses d’un geni.
El Periódico de Catalunya