26/7/2009 |
‘Tristany i Isolda’ va obrir ahir la mostra mentre les codirectores callen.
Les dues princeses de Bayreuth van arribar ahir a la roda de premsa d’inauguració del festival wagnerià, van saludar i, tal com havien vingut, se’n van anar, deixant el director d’orquestra, Peter Schneider, sol davant d’una premsa desconcertada, poc interessada en la música i molt en la lletra que les germanastres i codirectores del festival, Katharina i Eva, van eludir recitar.
Hores després s’obria l’edició d’aquest any del festival creat pel compositor Richard Wagner a finals del segle XIX, amb la representació de Tristany i Isolda, dirigida per Schneider i produïda per Christoph Marthaler, a la qual no va faltar la cancellera alemanya Angela Merkel, entre moltes altres personalitats. El tenor Robert Dean Smith i la soprano Iréne Theorin (la més aplaudida per un públic que va mostrar el seu entusiasme pel muntatge) van ser els protagonistes vocals d’aquesta història d’amor extrem.
SILENCI ELOQÜENT / Hi havia gran expectació a la roda de premsa per escoltar les Wagner en la seva estrena al capdavant del festival. Però no es van voler sotmetre a cap pregunta. Katharina, la petita, va saludar amb la seva habitual desimboltura, mentre que Eva, poc habituada als focus de la premsa, ho va fer amb gran timidesa. No es van ni asseure. Simplement van desaparèixer, deixant a la taula Schneider i a Anna-Sophie Mahler, assistent del director d’escena d’aquest Tristany que es va estrenar el 2005. Els periodistes es van quedar ahir amb les ganes d’interrogar les germanes sobre la visió de futur del festival o sobre el seu nivell d’entesa, generalment posat en dubte. Ahir van mostrar clarament el seu interès per no donar la més mínima explicació sobre la seva relació o el seu projecte conjunt, si n’hi ha.
L’ESTRENA
Va ser Schneider qui va salvar aquest Tristany el 2006 després de la desastrosa estrena l’any anterior sota la batuta d’Eiji Oue. Anys abans, la seva magnífica direcció de Lohengrin al Liceu també va aconseguir deixar amb la boca oberta, però sense paraules de protesta, els espectadors d’un polèmic muntatge que firmava Peter Konwitschny el 2000.
La nova imatge del festival té color morat, el mateix del vestit d’un dels responsables de premsa de l’empresa creada per Katharina per als seus projectes audiovisuals. Aquest color també decorava una sala VIP, amb uns mobles de plàstic transparent, més propis d’una pel·lícula hortera que d’un festival històric com el de Bayreuth.
ROSA MASSAGUÉ
El Periódico de Catalunya