Così fa Flotats
6/12/2003 |
L'actor debuta al Liceu com a director d'escena amb una de les grans obres de Mozart.
Tot respectant al mil·límetre la partitura i el text original, Flotats dirigeix el 'Così fan tutte' de Mozart i Da Ponte però ambientada a la Barcelona industrial de principis del segle XX.
El títol original del llibret de Da Ponte és Così fan tutte ossia La Scuola degli amanti, una comèdia estrenada el 1790 que versa sobre la infidelitat amorosa de les dones i sobre la vanitat dels homes. Però Flotats reinterpreta l'òpera bufa de Mozart en clau freudiana. Per ell, seria Così fan tutte. El somni de Despina. I és que en la versió del novell director d'òpera tota l'acció és fruit d'un somni de Despina davant d'una Singer. La serventa del segle XVIII es converteix en una obrera d'una fàbrica tèxtil un cop el text ha passat pel sedàs de Flotats.
I encara hi ha més canvis. Del Nàpols original es passa a la Barcelona industrial de les primeres dècades de segle XX. I el vell i misogin filòsof Don Alfonso -l'instigador de les infidelitats en la realitat mozartiana- es reencarna en el director de la fàbrica, un deus ex machina que controla les ànimes de la resta dels personatges. I bé, els dos joves enamorats -Ferrando i Guglielmo- i les respectives estimades -Fiordiligi i Dorabella-, amb el seu particular estira-i-arronsa amorós.
Els canvis
I, d'on sorgeixen tants canvis? El misteri el desxifra el mateix Flotats: "Les disfresses dels amants per enganyar les estimades del Così primerenc m'allunyen com a espectador. No m'és creïble el que estic presenciant. Però les sonoritats musicals de Mozart m'hi apropen. I aleshores faig somniar Despina. I ho aprofito per situar l'acció al nostre país. A través de la figura de Despina faig un homenatge a la dona treballadora, a les colònies tèxtils del nostre país". I va més enllà. "També és un homenatge al Liceu i a la societat que va suar i treballar al centre operístic barceloní".
Més d'un podria pensar què se li ha perdut a Flotats en el camp de l'òpera. Però bé, tenint en compte que ell parla d'una "obra de teatre cantada", les paraules són sobreres. A més, Flotats està enamorat de Così fan tutte. "El contrast existent entre la comicitat i la tragèdia em fascina. És l'aspecte més teatral de l'obra", reflexiona. El responsable escènic de l'obra no es va estar de comentar l'origen de l'element tragicòmic del Così."Mozart estava molt malalt en el moment en què va escriure l'obra. I, tot i ser un encàrrec per fer una comèdia, el seu estat de salut traspua per tota l'obra", recorda. A més a més, Flotats és un enamorat de la música. El Così li recorda les primeres notes de solfeig que va estudiar de petit. "Les trobo a faltar", va sospirar.
D'altra banda, Flotats no va poder obviar les inevitables referències a les possibles distorsions de l'obra original. "No hi ha cap distància respecte a la història. Ni a la realitat. No he traït Mozart en cap moment. La música és la primera protagonista", aclareix, per si algú en tenia cap dubte.
El mestre
I per als que puguin pensar que Flotats desvarieja, sempre tindrà el suport incondicional del seu equip artístic. Una bona representació el va secundar. Els directors musicals Bertrand de Billy i Josep Caballé-Domènech, així com els cantants Heidi Bruner, Ofèlia Sala i Carlos Chausson, no van amagar l'admiració que senten cap al "mestre".
De Billy va enfasitzar el fet que tot plegat ha estat "una experiència de vida", mentre que Chausson, l'encarnació de Don Alfonso, el Mefistòfil que fa i desfà, va destacar "la humilitat" amb què Flotats ha afrontat la tasca de dirigir el Così i que molts directors d'escena haurien d'aprendre d'ell com s'ha d'ensenyar aquest ofici. Així mateix, Chausson, que ha interpretat el paper de Don Alfonso en vuit produccions diferents, cosa que suma més de cinquanta representacions, és del parer que "s'ha d'estar obert a diferents lectures dels clàssics". "Si són respectuoses amb el text original, s'han de respectar", va assegurar.
Retocs respecte al Teatro Real
Flotats va comentar que respecte a les representacions del Così que es van dur a terme fa dos anys al Teatro Real de Madrid hi haurà certes modificacions. "Hi haurà canvis en els ritmes, en els decorats i en el tema de les llums, i el final del primer acte serà totalment nou, ja que considero que no es va concretar del tot", va avançar, tot afirmant que els xiulets que va sentir a Madrid no l'afecten. D'altra banda, va confessar haver après molt en la seva nova faceta. "Ara he hagut de compartir responsabilitats i dialogar amb el director musical per buscar l'efecte que m'interessava donar". I va destacar el paper dels cantants pel seu sentit de l'espai. "Realment faciliten molt la meva tasca".
El Così de Flotats s'escenificarà al Liceu -per primera vegada sense talls al centre operístic barceloní- entre el 9 de desembre i el 30 de gener, amb dos repartiments diferents.
Ramon Palomeras
Avui