ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La passió de Donna Leon per Händel

11/4/2009 |

 

L’escriptora revela a Conca la seva implicació per divulgar obres del geni del barroc.

Hi ha passions que creixen i s’esvaeixen, però n’hi ha d’altres, de caràcter artístic i espiritual, que creixen amb el pas dels anys. Aquest és el cas de la que sent l’escriptora nord-americana Donna Leon. La poderosa atracció que exerceix sobre ella la música de Georg Friedrich Händel (Halle, 1685-Londres, 1759) l’ha portat a implicar-se tan profundament en la seva obra que, juntament amb el director Alan Curtis, està desenvolupant des de fa alguns anys un projecte de difusió de la música de l’autor d’El Messies que ha donat com a fruit una desena de discos.

Aquesta faceta poc coneguda de l’autora de les novel·les sobre el comissari Brunetti, on no falten les referències a Händel, ha tingut ressò en la Setmana de Música Religiosa de Conca. L’escriptora va dissertar sobre l’obra del músic i, sobretot, va deixar clara l’emoció que li transmeten les composicions d’aquest gegant del barroc i autor de més de 600 obres, entre les quals hi ha 43 òperes i 23 oratoris.

Leon també va assistir al concert de la Brockes Passion, una bellíssima i poc representada obra d’aquest músic, i va disfrutar de la la versió oferta per Ars Nova i Concerto Copenhaguen, dirigits per Kenneth Weiss, amb un repartiment de luxe encapçalat per Christoph Prégardien i Sandrine Piau, però va dedicar part de la seva conferència a parlar de l’oratori Theodora, un fracàs en la seva estrena i un èxit des de la seva recuperació. La peça va ser presentada per Curtis al capdavant d’El Complesso Barocco i Acentus.

La presència de l’escriptora en la celebració del 250è aniversari de Händel ens fa pensar que hauria estat ben oportú aprofitar la recent estada de Haruki Murakami a Espanya perquè dissertés sobre el seu estimat Haydn, també homenatjat a Conca amb un concert al piano de Christian Zacharias i el de les formacions Europa Galante i el Rundfunkchor Berlin.

L’escriptora va revelar que la seva dedicació als projectes sobre Händel, en els quals inverteix temps i diners, és el «més divertit» que fa en la seva vida. «És el que em dóna més felicitat. Sobretot quan em poso a parlar amb Curtis per enfocar les gravacions i elegir els cantants per a les obres». Afirma que aquesta activitat no es pot comparar amb l’escriptura. «Escriure llibres és la meva professió i Händel és la meva passió. Quan escric mai poso la seva música perquè cada cosa requereix una atenció diferent».

MÚSICA PER A L’ÀNIMA «Händel és el geni més gran entre els compositors», declara des de les seves fermes conviccions estètiques i com a creient: «L’ànima se m’eleva quan escolto la seva música». Com a anècdota va revelar que la van convidar a veure una producció de Tristan... de Wagner, però que li va costar uns dies desconnectar de les més de quatre hores de funció. «Una Semele händeliana amb Cecilia Bartoli m’hi va ajudar», va dir entre rialles.
«Ell era un home compromès amb la seva fe protestant i escrivia sobre l’amor en totes les seves manifestacions». L’escriptora vol seguir amb el seu treball divulgador sobre Georg Friedrich Händel. «Hi ha molta obra per rescatar. I el més important és que quan això passa, la bellesa de les seves àries i els seus cors t’acaba seduint irremeiablement».

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet