Ute Lemper actua a l'Auditori acompanyada per la OBC
1/12/2003 |
L'actriu i cantant alemanya Ute Lemper revisarà temes clàssics del musical i de la cançó de cabaret acompanyada de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional Catalunya (OBC). L'espectacle Misteriosa Ute Lemper inclou temes de Johan Strauss fill, Kurt Weill o Leonard Bernstein.
Ute Lemper s'està convertint en una presència cada cop més habitual als escenaris de Barcelona. El mes de març va actuar al Palau de la Música Catalana i l'estiu va fer una de les darreres actuacions del festival Grec 2003. Ara torna a la ciutat per presentar un nou espectacle titulat Misteriosa Ute Lemper, en aquest cas, acompanyada per l'OBC i sota la direcció de Lawrence Foster.
Des de fa 20 anys, la diversitat d'estils ha estat una de les notes que han dominat la carrera musical d'Ute Lemper. Les seves darreres actuacions a Barcelona també han estat ben diferents tant en l'escenari escollit com en el repertori.
Al Palau de la Música Catalana va oferir temes de Sibelius, Beethoven, Weill, Piazzolla i Edith Piaf entre d'altres. Al Grec va presentar temes del seu darrer àlbum, But one day... (Decca, 2002), una bona mostra d'eclecticisme capaç de combinar la música alemanya de Weill amb la chanson de Brel.
Ara arriba a l'Auditori per presentar una tria de la música que l'ha fet més cèlebre: temes clàssics del musical i de la cançó de cabaret. No hi faltarà una bona selecció de Kurt Weill (Saga of Jenny, I am a stranger here myself, Speak low / My ship) ni una bona mostra de la col·laboració de Weill amb Brecht (Alabama Song, from Kleine Mahagonny).
L'any 1983, Andrew Lloyd Webber li proposa un paper al musical Cats i dos anys més tard ja és cap de cartell a Peter Pan. Posteriorment, va interpretar el paper de Sally Bowles a l'obra A l'Auditori demostrarà, un cop més, que amb la seva inconfusible veu de contralt és capaç de cantar un ampli ventall de temes que va des del repertori operístic fins als temes del repertori de cabaret, fins al punt que sovint se la presenta com la reencarnació moderna de Marlene Dietrich.
De la dansa al cabaret
Però la trajectòria d'Ute Lemper va més enllà de la simple revisió de la música de cabaret dels anys 20 i 30. Nascuda a Münster (Alemanya), Lemper va estudiar dansa i piano abans de consolidar la seva formació musical a Salzburg. Els estudis d'art dramàtic seguits a Viena completen la variada formació artística d'aquesta gran dama de la cançó que ha portat la seva veu i la seva figura pels móns de la dansa, la comèdia, l'òpera o la música de cabaret.
L'any 1983, Andrew Lloyd Webber li proposa un paper al musical Cats i dos anys més tard ja és cap de cartell a Peter Pan. Posteriorment, va interpretar el paper de Sally Bowles a l'obra Cabaret de Jérôme Savary i va fer de Lola a L'àngel blau estrenat a Berlín.
Més tard, Maurice Béjart va crear per a Ute Lemper el ballet La Mort Subite, estrenat a París, i el compositor Michael Nyman la va acostar al turbulent món d'imatges de Peter Greenaway en la banda sonora de Prospero's Books (1991). Lemper també ha versionat temes de músics com Elvis Costello o Phillip Glass.
Lemper i Weill
En la carrera d'Ute Lemper té una importància especial la música de Kurt Weill. La descobreix l'any 1985, i al 1987 presenta a Nova York un espectacle inspirat en la vida i el repertori del compositor de L'òpera dels quatre rals. El muntatge dóna la volta al món: Milà, Berlín, París, Londres, Tokio, Hong Kong, i a Barcelona es pot veure al teatre Poliorama.
L'adaptació que Lemper fa dels clàssics de Weill és, com no podia ser d'altra manera, controvertida, però molts han volgut veure en ella la reencarnació moderna de Marlene Dietrich quan cantava Lili Marleen o d'altres cançons composades per Weill a partir de lletres de Bertolt Brecht.
Jordi Canyissà
Canal Cultura