ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Bieito triomfa a París amb 'La ópera de cuatro cuartos'

30/11/2003 |

 

El muntatge va arrencar una ovació de 10 minuts i crítiques excel.lents.

Els crítics i el públic francès s'han posat d'acord per exalçar la versió de Calixto Bieito de L'òpera de tres rals. Divendres passat a la nit, en l'estrena del seu muntatge, els aplaudiments van durar més de 10 minuts. En aquests moments, es poden veure a França tres versions diferents de l'obra de Kurt Weil i Bertolt Brecht, però la que interpreten els actors del Romea acompanyats per l'Orquestra de Cambra del Lliure ha estat la que ha sorprès més favorablement, gràcies a la posada en escena i a l'entrega dels actors.
"Ha sigut la rebuda que un somia: perfecta", va dir Bieito. Feia anys que el director català volia presentar un muntatge al teatre MC93 de Bobigny, una magnífica sala als afores de París. No només ho ha aconseguit, sinó que ha inaugurat la temporada. I amb un èxit que, segons pròpia confessió, ha superat les seves expectatives.

"MAGNÍFICA TRAÏCIÓ"
Fins i tot els mitjans de comunicació pròxims al poder polític i econòmic, tan ferotgement atacats en l'obra, s'han deixat seduir. El diari conservador Le Figaro titulava ahir: "Una magnífica traïció", en referència als canvis que Calixto Bieito ha introduït en la versió original. Per la seva part, Le Monde va reservar un espai de la portada de dijous per a una foto de l'espectacle. Tot un privilegi. El rotatiu va comparar la versió del director català amb un concurs televisiu i va destacar-ne la "frescor i energia".
El partit que pren Bieito contra la corrupció, els abusos del sistema financer i els polítics constitueix un dels mèrits de l'obra i, a la vegada, el problema, segons publica Le Monde. El diari acusa el director d'un excés de crítiques, "missatges una mica simples, que corren el risc de no sorprendre realment el públic". Pot ser que no sorprenguessin els periodistes, però els assistents a l'estrena van agrair que els refresquessin la memòria. "Avui vivim sumits en el desordre i està molt bé que ens submergeixin d'una manera festiva i de fira en la realitat", assegurava una espectadora que es deia Marie. Per Frida, una noia argentina instal.lada a París, l'obra "té el mordent que ha de tenir, perquè la política està molt corrompuda".
El públic i la premsa també van coincidir a destacar el treball del repartiment. Le Monde va apuntar que Boris Ruiz està "perfecte" en el paper de Mackie i Cecilia Rossetto "és una Jenny brechtiana de cap a peus, vulgar i sublim, aspra, desesperada, divertida, que posa les tripes al cor i a la inversa".
Ara Bieito té el repte de mantenir aquesta connexió amb el públic durant els 15 dies que l'obra estarà a París, i després quan vagi a Estrasburg i al Festival del Ruhr. I en paral.lel, ja pensa portar Hamlet als EUA i dirigir tres òperes a Frankfurt, Hannover i Londres.

Carles Prats
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet