12/3/2009 |
Miralles-Tagliabue ha dissenyat per a Merce Cunningham l’escenografia de ‘Nearly ninety’. La Fura prepara a Brussel·les ‘Le grand macabre’, de György Ligeti, amb una nina de 17 metres.
Dos equips catalans deixen el seu segell en la dansa i l’òpera internacional amb la concepció escènica de dos esperats espectacles. L’estudi Miralles-Tagliabue ha dissenyat una escultura metàl·lica de set tones i set metres d’altura per al coreògraf Merce Cunningham. La Fura dels Baus s’encarrega de la posada en escena de l’òpera contemporània Le grand macabre, de György Ligeti, on destaca una marioneta humana d’enormes dimensions que cobrarà vida el pròxim 24 de març, en l’estrena a La Monnaie de Brussel·les d’aquesta ambiciosa coproducció en què participa el Liceu, que aterrarà al coliseu barceloní a la tardor del 2011.
L’equip de l’arquitecta Benedetta Tagliabue ha concebut una etèria carcassa metàl·lica mòbil per encàrrec de Cunningham, un tòtem de la dansa que utilitzarà l’estructura com a peça destacada de Nearly ninety, coreografia amb què celebrarà el seu 90è aniversari el pròxim 16 d’abril amb l’estrena de l’obra a la Brooklyn Academy of Music de Nova York. En un costat de l’escultura metàl·lica se situaran els músics: quatre intèrprets del grup de noise rock Sonic Youth, que se situaran a la plataforma més pròxima a terra, i el baixista de Led Zeppelin, John Paul Jones, una mica més elevat. La part més alta serà per a Takehisa Kosugi, compositor japonès assidu de Cunningham. La plataforma més llarga, amb una part llevadissa, serà per a un dels 13 ballarins de la companyia. La singular estructura viatjarà aviat a Nova York, desmuntada, en tres contenidors.
Encara que no s’aprecia a la fotografia, una tela plàstica recobrirà part de la carcassa. «He treballat amb Franc Aleu per aconseguir que els seus vídeos, amb imatges i llum, es reflecteixin a l’estructura com si fos un calidoscopi», va dir ahir Tagliabue en la presentació del seu projecte al taller d’Igualada on s’ha construït. «També el vestuari dels ballarins, que he encarregat al dissenyador Romeo Gigli, jugarà amb la llum», afegeix, encantada de la seva nova incursió en el món de l’escena després de la que va ser la seva primera experiència amb l’òpera D.Q. L’obra Nearly ninety anirà de gira, però no està previst que vingui a Barcelona. A Espanya, es veurà a Madrid, al Teatro del Canal, del 30 d’abril al 3 de maig pròxims.
MARIONETA XXL / La impactant creació de La Fura per a Le grand macabre, una òpera satírica sobre la mort, es va preparar a Martorell. Àlex Ollé i Valentina Carrasco, directors escènics d’aquesta òpera, ultimen aquests dies a Brussel·les els últims detalls amb Franc Aleu, la persona responsable de la il·luminació i les projeccions. Claudia Schneider, mezzosoprano i assídua col·laboradora de Carles Santos, és una peça clau del muntatge. «La nostra versió trasllada la idea de la mort a la mort física d’una dona que mesura 17 metres de llarg per 7 d’ample. La cara de Claudia es projecta a la nina», explica Ollé encantat amb la seva nova criatura escènica, que es pot moure 360 graus en una escenografia concebuda per Alfons Flores.
«Hi ha dues línies dramàtiques paral·leles. Una de basada en la figura d’una persona real, Claudia, que apareix en filmacions al principi, meitat i final», explica. L’altra narra el que passa a Breugellande, un regne imaginari, on transcorre la trama, habitat per monstres i pagesos molt curiosos.
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya