ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La 'Setena' de Beethoven prova les prestacions simfòniques de l'auditori

7/2/2009 |

 

Pinchas Zukerman dirigeix el debut andorrà de la Royal Philharmonic. El violinista israelià tocarà, a més, l'adagio del 'Concert núm. 5' de Mozart

L'hora de la veritat per al flamant auditori del Centre de Congressos. Una revàlida major amb tots els ingredients per convertir-se en una fita històrica no només de les instal.lacions de la capital, sinó de la música clàssica al Principat: el que és probablement el violinista en actiu més admirat del moment, l'israelià Pinchas Zukerman, dirigeix una de les formacions més prestigioses del panorama simfònic mundial --la Royal Philharmonic de Londres (RPO), degana de l'escena musical britànica-- en un dels monuments universals de la música romàntica, la Simfonia núm. 7 en la major de Beethoven, la Setena, convertida avui en una de les peces més programades en auditoris de tot el món civilitzat. Andorra ingressarà avui, doncs, al primer món musical gràcies a la Temporada de Música i Dansa, que patrocina BIBM, en una vetllada que salda, a més, el vell deute simfònic del cicle: l'únic precedent es remunta al 1993, amb la Simfònica de Rússia, i el director de la Temporada, Josep Maria Escribano, es va prometre aleshores no reincidir fins a disposar d'un auditori "en condicions".

Ha costat setze anys --i el fiasco de Lorin Maazel, el curs passat-- però el moment ha arribat. El Centre de Congressos examina avui les seves prestacions simfòniques amb tot el paper venut. L'expectació és màxima. Mai abans s'havien vist (ni sentit) al Principat 74 intèrprets al mateix escenari --inclosos vuit contrabaixos, més Zukerman. Una multitud que s'ha hagut d'encabir en els 200 metres quadrats de superfície útil de l'escenari: espai suficient perquè els músics evolucionin amb naturalitat, segons assegurava ahir el director d'Ibercàmera, Francesc Prat, l'entitat que gestiona la gira ibèrica de la RPO. No ha calgut l'incòmode avancé que tant desllueix en auditoris menors. L'ocasió és tan especial que la sala estrenarà el sistema d'acústica virtual, una sofisticada (i costosa) aplicació informàtica que --il.lustra Escribano-- maquilla una de les rares carències tècniques de les instal.lacions --el baix sostre de la sala-- i "projecta el so en les mateixes condicions per tot l'auditori, de manera que els espectadors de l'última fila, la número 30, ho sentiran exactament igual que els de la primera". És clar que això s'ha de veure.

ANDORRA, AL MAPA
La Setena --escrita el 1811 i estrenada a Viena dos anys després-- omplirà la segona part del programa, amb Zukerman en funcions exclusives de director. Però és que a la primera part, a banda de dirigir, l'israelià agafarà el seu violí --un Guarnerius del Gesú del 1742-- per interpretar l'adagio del Concert núm. 5 de Mozart, escrit el 1775 i considerat una de les fites de la literatura per a violí. Li seguirà el Concert per a violoncel i orquestra en la menor de Robert Schumann (1810-1856), que el compositor no va arribar a sentir mai. Tot plegat configura un cartell "popular, agraït i accessible" --en paraules d'Escribano-- especialment dissenyat per a la Temporada i que la RPO no tocarà en cap altra vetllada del periple ibèric que avui comença. Resumint: "La presència de la RPO posa Andorra al mapa simfònic mundial. Si hi ha tocat la Philharmonic, hi pot tocar qualsevol", vaticina Prat. A veure si és veritat.

ANDRÉS LUENGO
El Periòdic d'Andorra

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet