ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El 'Don Quixot' de Falla

3/1/2009 |

 

La Companyia Etcétera presenta al Liceu l'òpera 'El retablo de Maese Pedro' en format per a titelles gegants.

Han hagut de passar 47 anys des que es va veure per última vegada al Liceu l'òpera de Falla El retablo de Maese Pedro, però si a Catalunya per alguna cosa és conegut aquest títol és perquè va ser la peça amb la qual va debutar un joveníssim Josep Carreras d'11 anys, un 3 de gener del 1958, interpretant el paper de Trujumán (soprano o veu blanca). Encara que l'estrena absoluta de l'òpera de Falla havia estat el 1923 a París, al saló de la princesa Edmond de Polignac, haurien de passar 35 anys fins que arribés al Liceu, amb José Iturbi a la batuta i Pau Civil en la direcció escènica -en només dues funcions-. Des d'aleshores i fins avui només s'havia produït una altra versió, estrenada el 1962 amb direcció musical de Rafael Ferrer i escènica d'Antoni Chic -tres funcions.

La nova producció que de l'òpera de Falla presenta ara la companyia Etcétera dirigida per Enrique Lanz, amb direcció musical del valencià Josep Vicent, és la tercera que es pot veure al Liceu i, com les anteriors, gaudirà de ben poques representacions, concretament quatre -avui, demà, el dia 5 i el 10.

El retablo de Maese Pedro és una deliciosa òpera de cambra per a marionetes que Manuel de Falla -autor de la música i el llibret- va crear per encàrrec de la princesa de Polignac. El llibret es basa en els capítols 25 i 26 de la segona part del Don Quixot, que narra com el cavaller es bat contra un teatre de titelles en confondre la representació amb la realitat. Els tres únics personatges de carn i os són Maese Pedro, el titellaire -aquí representat per Joan Martín-Royo i Marc Canturi (4 i 10 de gener)-, Don Quixot -Xavier Moreno i Mikeldi Atxalandabaso (4 i 10 de gener)- i Trujumán, un nen que narra les peripècies dels titelles -Marisa Martins i Olatz Saitua (4 i 10 de gener)-. A nivell musical, serà interpretada per l'Orquestra de l'Acadèmia del Gran Teatre del Liceu.

Deute moral

El director d'escena Enrique Lanz no podria haver estat més indicat per dirigir aquest retaule, ja que és net d'Hermenegildo Lanz, col·laborador i amic personal del compositor. Tant és així que "la intervenció de Falla va ser decisiva" per salvar el seu avi de la mort a l'inici de la Guerra Civil, explicava ahir Enrique Lanz. És per això que Lanz assegura que "aquesta estrena és el somni de la meva vida, un anhel a la fi acomplert, estrenar l'espectacle que m'ha fet titellaire, després de tres anys treballant en la producció", una producció que a més del Liceu compta amb el Real, el Teatro Calderón de Valladolid, l'Asociación Bilbaína de Amigos de la Ópera (ABAO), la Maestranza de Sevilla i l'Ópera d'Oviedo, i això permet pressuposar-li una llarga vida.

Per Lanz, aquest espectacle és "un tribut a una generació de creadors espanyols dels anys 20", i destaca que les escenes en què s'inspira el Retablo són la primera referència de la literatura espanyola als titelles.

Les dimensions del Liceu i del Real, on el muntatge s'estrena el 16 de gener, han comportat "uns titelles de dimensions monumentals, amb un Quixot, el personatge més gran, de gairebé nou metres d'alçada". I és que, tal com ho va projectar Falla, els personatges, en aquest cas, també són titelles.

El director musical, Josep Vicent, reclama la difusió mundial de l'obra de Falla, ja que el Retablo és "una obra d'una modernitat impressionant, en la qual es distingeix un Falla relacionat amb els moviments de l'època, una peça tan moderna que ni tan sols sembla de Falla, sinó una obra composta fa un any".

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet