ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Jordi Savall uneix en un disc llibre músics jueus, àrabs i cristians

23/12/2008 |

 

El director aprofundeix en 3.000 anys d'història musical de la Ciutat Santa de Jerusalem. El segell Alia Vox, amb el qual l'artista ha llançat més de 60 produccions, celebra 10 anys.

"Aquest ha sigut el nostre treball més difícil". Jordi Savall resumeix així l'enorme esforç de creació i coordinació que ha permès donar a llum Jerusalem: la terra de les dues paus, un llibre disc que sintetitza musicalment 3.000 anys d'història de la Ciutat Santa.

El complex projecte, en què ha participat amb un exhaustiu treball d'investigació i dramatúrgia el poeta i doctor en Filologia Semítica Manuel Forcano, ha mobilitzat 40 músics de diferents tradicions, però partint de les cultures jueva, àrab i cristiana. El llançament de l'obra coincideix amb la celebració dels 10 anys d'Alia Vox, segell discogràfic impulsat el 1998 pel violagambista i la seva dona, la soprano Montserrat Figueras.
Aquesta iniciativa ha fructificat amb més de 60 projectes, elaborats amb llibertat creativa i una qualitat i exigència difícils d'aconseguir si haguessin de treballar per encàrrec. Més de dos milions de discos venuts avalen la bona marxa de l'empresa.

BALANÇ POSITIU
"Ens ha anat bé --diu Savall--. Comptem amb la fidelitat del públic i, en plena crisi del sector, incrementem any a any les vendes entre un 10% i un 15%, però sobretot podem plantejar-nos noves produccions sense pensar en altres límits que no siguin els econòmics".

Aquest és el cas del projecte presentat, que recull la gravació del millor dels concerts celebrats a l'Auditori de Barcelona, París, Metz, Jerusalem i l'abadia de Fontfroide. El suport de la Cité de la Musique parisenca, que els va encarregar un programa que girés al voltant de les tres principals religions monoteistes, i el suport econòmic de la Fundació Rothschild els han permès afrontar un repte presidit per la dificultat de mobilitzar i unir músics d'altres cultures. La gira arribarà fins al Lincoln Center de Nova York.

La selecció de cantants i instrumentistes jueus, palestins, iraquians, armenis, turcs, marroquins i sirians, especialitzats en la interpretació de músiques molt antigues i sovint mantingudes per tradició oral, va durar gairebé un any.
Tots ells havien d'acoblar el seu treball amb Hespèrion XXI i La Capella Reial. "Aquesta va ser una de les etapes més excitants del projecte", recorda Montserrat Figueras, al.ludint no només a la tipologia dels músics sinó també al problema d'haver de conciliar idees, costums i creences religioses. Alguns van renunciar a participar-hi per temor que els seus compatriotes no entenguessin la seva col.laboració amb artistes de països amb els quals estaven en guerra, però al final es va aconseguir un sòlid equip.

BANDA SONORA
El doble disc i un llibre de més de 400 pàgines, editat en nou idiomes, entre els quals l'hebreu i l'àrab, coronen una producció que al.ludeix a la Jerusalem de les dues paus, la celestial i la terrenal, "que s'ha de seguir buscant des de l'esperança i el deure", i a la convivència de diferents cultures. "La ciutat ha sigut assetjada i disputada per tots més de 40 vegades i és santa, però també maleïda. Aquest treball és la banda sonora de la història de Jerusalem", diu Forcano.

Savall assenyala que aquest projecte demostra "el poder de transformació que té la música" i la seva utilitat per trobar camins de pau. I recorda amb emoció quan un músic jueu i un palestí es van donar la mà a Jerusalem després del concert entre els aplaudiments del públic. El director destaca que només la gran implicació de tots els participants ha fet possible aquesta gesta.
La recerca d'instruments i referents antics va ser també un capítol especial. Les fanfàrries de les trompetes de Jericó, amb el seu poder intimidador, i els shofars o banyes d'Abraham, apareixen en la producció. Però són només elements dins d'un conjunt de veus, instruments i sons d'aquest monumental projecte de música mediterrània.

Però l'aventura de Savall no s'atura aquí. Ja està preparant un treball sobre la llegenda negra de la nissaga Borja. D'altra banda, anuncia la recuperació del catàleg de les seves gravacions amb Astrée. Una gran part del centenar de discos anteriors a Alia Vox estan ara sota el seu control.

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet