9/12/2008 |
El públic de La Scala es va dividir entre aplaudiments i escridassades davant el Don Carlo de Verdi que Daniele Gatti i Stéphane Braunschweig van dirigir diumenge a la nit per inaugurar la temporada lírica del teatre milanès. La crítica, a més, parlava ahir d'una representació modesta. Avesats a les llargues i càlides ovacions de les inauguracions d'anys anteriors, el Don Carlo de Gatti es va haver de conformar amb vuit minuts d'uns aplaudiments més aviat freds i un cor de crits.
La crítica tampoc no va valorar l'òpera i els seus intèrprets, llevat del baix, Ferruccio Furlanetto, en el paper del rei Felip II, que és l'únic que és lloat pels mitjans de comunicació italians. Paolo Isotta, crític del Corriere della Sera, assegura que "res no va funcionar en el Don Carlo, des dels temps de la música a les veus dels intèrprets", i fins i tot va definir la representació com "avorrida". Michelangelo Zurletti, de La Repubblica, s'acarnissa amb el director d'escena, Braunschweig, que va recórrer a "escenaris essencials, minimalistes, pobres, sobretot d'idees".
Tota la premsa destaca el pes que va tenir la inesperada decisió de Gatti de substituir el tenor italià Giuseppe Filianoti pel nord-americà Stuart Neill en el paper principal, el de Don Carlo. Això hauria voltat per l'ambient durant tota la representació, fins al punt que els crítics asseguren que les escridassades a Gatti estaven motivades per la decisió del director musical de rellevar Filianoti poques hores abans de l'estrena.
Avui