9/12/2008 |
L'orquestra dedica un concert monogràfic a aquest gran compositor de la segona meitat del segle XX en el centenari del seu naixement.
La formació BCN 216 està experimentant un creixement notable els últims temps.
Demà es compleixen cent anys del naixement d'Olivier Messiaen, un dels compositors més admirats de la segona meitat del segle XX, que va saber combinar en la seva obra, sovint d'inspiració oriental, dues de les seves dèries, la música per a orgue (va demostrar una fe catòlica indestructible) i l'ornitologia. Mestre de noms tan celebrats com Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis i George Benjamin, Messiaen va destacar per haver-se inventat els modes de transposició limitada. Per celebrar el centenari d'aquest mestre, el grup BCN 216 li dedica un concert monogràfic en què la formació instrumental interpretarà Oiseaux exotiques, Couleurs de la Cité Céleste i Et expecto resurrectionem mortuorum, una peça amb un desmesurat repartiment instrumental, amb 33 instruments de vent i 6 percussionistes.
Per cobrir els músics necessaris, David Albet, director de BCN 216, ha comptat amb la participació d'estudiants de l'Esmuc tutelats pels músics de l'orquestra, una tasca que considera que "s'hauria de fer més sovint".
El concert de Messiaen és una bona manera de materialitzar els tres anys de "creixement espectacular" de la formació, fundada fa 23 anys. "A finals del 2008 haurem fet 30 concerts amb 17 programes diferents, tres obres d'encàrrec a compositors catalans -Agustí Charles, Manel Ribera i Lluís Codera- i dues de compositors internacionals, el francès Martin Matalon, amb qui el grup manté una llarga relació, i el compositor d'electrònica i hip-hop Alva Noto, amb qui van treballar l'any passat i que ha volgut escriure una obra especialment per a ells que enregistraran a la primavera, explica Albet.
Creixement i ajuts
El director artístic de la formació atribueix aquest creixement al nou pla d'ajuda a la música contemporània de l'INAEM. "Nosaltres som una de les tres orquestres seleccionades, i significa uns ingressos molt importants". BCN 216 té un pressupost anual d'entre 500.000 i 600.000 euros (INAEM, Icub, instituts de cultura estrangers i Generalitat), dels quals "nosaltres som capaços de generar-ne prop del 50%".
Pel que fa al cicle a L'Auditori, destaca el que es farà dedicat a Frank Zappa, que combina música i instruments cultes amb els de la música pop. Aquest flirteig que estableix BCN 216 entre la música culta i la popular -ja sigui electrònica, hip-hop o experimental- està obrint les portes a la gent jove. "Ens hem adonat que les persones de 30 o 35 anys amb formació electrònica no tenen cap prejudici per treballar amb instruments clàssics, i fins i tot que a mesura que es fan grans els agrada més interactuar amb músics en directe perquè poden fer notes i acords als quals no estan acostumats", observa Albet. "I de la mateixa manera, també hem comprovat que el públic de l'electrònica té l'oïda molt educada i saben preveure què vindrà en una peça, encara que no hagin escoltat mai Beethoven", afegeix.
Marta Porter
Avui