ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Dues ciutats per a la lírica

5/12/2008 |

 

Són els coliseus lírics de les dues principals ciutats d'Espanya, compten amb pressupostos similars, però els seus gestors tenen aspiracions ben diferents. I, en conseqüència, dos models. Mentre que el Teatro Real de Madrid acaba de fitxar com a director artístic una estrella del ram com Gérard Mortier, cosa que li assegura presència mediàtica, el Liceu de Barcelona ha optat per la discreció i per no situar-se sota els focus. El seu gran objectiu: acostar l'òpera a tots els públics.

 

La seva no serà una revolució radical sinó més aviat tranquil.la. Encara que s'ha guanyat a pols la fama de transgressor, Gérard Mortier (Gant, 1943) va assegurar ahir que aportarà "modernitat" al Teatro Real. Però va afegir que la seva feina, sobretot, serà la de "continuar" amb la línia marcada per Antonio Moral, a qui substituirà com a director artístic del coliseu madrileny el 2010.
Mortier, responsable de l'Òpera de París, s'agafarà quatre mesos sabàtics per amarar-se d'Espanya (amb el castellà inclòs, que encara no parla fluidament), de la ciutat de Madrid i del Teatro Real. El seu principal objectiu és programar unes produccions que "fascinin" el públic, inclòs el sector més reticent a l'òpera. És a dir, el més jove. "A París hem aconseguit rebaixar l'edat mitjana dels espectadors de 58 a 42 anys. A Madrid també ho vull fer", va assegurar en la seva primera compareixença davant la premsa després del seu nomenament.

En la mesura que sigui factible, el futur director té pensat canviar fins i tot l'estructura del teatre perquè l'edifici --en què l'entrada principal dóna al Palau Reial i no al carrer-- no giri l'esquena a la ciutat ni als ciutadans, evidentment.
Després de deixar clar que la lírica ha d'allunyar-se del concepte museu que lamentablement l'envolta, Mortier va manifestar el desig que el 35% de les òperes que es programin al Real siguin del segle XX. Això no vol dir que exclogui del repertori Puccini, com comenten les veus crítiques amb el nou director. "Puccini és patrimoni de l'òpera. Encara que jo tinc els meus gustos personals no l'eliminaré", va afirmar.

Entre els ambiciosos plans de Mortier hi ha el de programar produccions que es comprenguin millor per part del públic espanyol. Cada país, va afegir, té les seves peculiaritats i va posar com a exemple Fidelio, una producció que va tenir diferents acollides a Alemanya i a França.

Europeista convençut, el màxim responsable del coliseu madrileny intentarà exportar les produccions del Real a altres ciutats, com Londres i Milà.

DIRECTORS MUSICALS
Després de renunciar a fer-se càrrec de la New York City Opera per una dràstica retallada en el seu pressupost, Mortier va confirmar que hi haurà diversos directors musicals i no només un al Real, que té un pressupost anual que se situa en 54 milions d'euros. "Els que em criticaven, al final, m'han donat la raó. Tenir diversos directors fa augmentar la qualitat de l'orquestra", va repetir.

Encara que no va avançar cap nom, el director artístic es va mostrar convençut que el cor i l'orquestra del Teatro Real aconseguiran arribar a un nivell "molt alt". En el món de la lírica, segons va afegir, la qualitat musical és el més important. Més, fins i tot, que la posada en escena. "El cant és extraordinari perquè expressa el que les persones tenen a l'ànima. El cant pot canviar el món", va concloure.

OLGA PEREDA
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet