3/12/2008 |
La música clàssica comença a agafar pes a Internet amb la creació d'una orquestra simfònica i la venda 'online'.
Lluny de la imatge d'elitisme i distància formal que molta gent atribueix a la música clàssica, des de diferents estaments aquest gènere està buscant nous sistemes per arribar als joves de tot el món. Internet s'ha convertit, com en molts altres àmbits, en un canal de difusió i comunicació imprescindible. Ara el compositor xinès Tun Dun (autor de les bandes sonores de Tigre i drac i Hero i de la música de la cerimònia d'obertura dels Jocs Olímpics de Pequín) ha convocat els joves intèrprets de tot el món per crear una orquestra a través de la web YouTube (es.youtube.com/symphonyes).
Els joves músics només s'han de descarregar la partitura d'Eroica de Tun Dun i assajar la part corresponent al seu instrument, enregistrar-la i penjar el vídeo al YouTube. A partir d'aquí es posa en marxa una maquinària mundial que inclou les més grans orquestres del món, des de la Filharmònica de Berlín a les simfòniques de Londres, Chicago i Los Angeles, fins a institucions que hi donen suport com el Gran Teatre del Liceu. Després que els vídeos passin per un jurat especialitzat i que també siguin votats pels internautes, els guanyadors participaran en un concert en directe al Carnegie Hall de Nova York dirigits per Michael Tilson Thomas.
Joan Francesc Marco, director general del Liceu, assegurava ahir a l'AVUI que tot i que es tracta d'una "col·laboració simbòlica", el Liceu aconsegueix així situar-se al YouTube amb entitat pròpia. Marco va afegir que considera la iniciativa "molt positiva", ja que permet "difondre la música a llocs on sovint no arriba", i que quadra completament amb les ganes del coliseu barceloní "d'utilitzar el món de les noves tecnologies per arribar al màxim d'espectadors, més enllà dels que van al teatre".
A la iniciativa s'hi ha sumat també l'Orquestra Nacional d'Espanya; en un divertit vídeo el seu director, Josep Pons, anima els joves intèrprets a participar-hi, així com també ho fa el director de l'Orquestra Simfònica de Galícia, Víctor Pablo Pérez. I Tun Dun, per la seva banda, apunta: "Hi ha tants Beethoven invisibles ocults al YouTube!".
La clàssica rere l'iTunes
Una altra mostra de la vitalitat de la música clàssica a internet és que després d'un any en xarxa, la discogràfica Deutsche Grammophon s'ha situat com el segon portal en volum de vendes online, just al darrere de l'iTunes, en facturar 500.000 euros. I per celebrar-ho, ara permet escoltar els cedés abans de comprar-los i descarregar-los en format LossLess.
Marta Porter
Avui