27/11/2008 |
És una de les compositores en actiu més interpretades a Barcelona gràcies a l'estreta relació professional amb el director Ernest Martínez Izquierdo, el qual ha dirigit recentment la seva darrera òpera, Adriana mater, amb direcció escènica de Peter Sellars.
Avui Saariaho és a Barcelona per escoltar com la BCN 216 interpreta les seves peces Solar, Lichtbogen, Noa Noa i New Gates. "Són obres d'èpoques molt diferents i sobretot Lichtbogen, que és de fa més de vint anys, és molt especial per a mi", apunta.
De la relació amb Martínez Izquierdo assegura que s'hi sent molt còmoda i que li agrada molt com dirigeix la seva música, mentre aquest lloa "l'amplitud de mires de Saariaho: deixa un gran marge de maniobra a les meves aportacions, i això és una cosa que s'agraeix molt perquè et revaloritza", fet que reafirma amb naturalitat la compositora: "És natural, no?". Però no, Martínez assegura que els compositors, habitualment, prefereixen marcar molt de prop com s'ha de dirigir la seva obra.
Finlàndia, el paradís de l'educació musical segons els estudiosos d'arreu del món, amb un sistema de conservatoris als pobles i ajudes als creadors que han donat nombrosos fruits internacionals, sembla que pot deixar de ser-ho. "Tinc por que aquest sistema desaparegui. L'educació musical a Finlàndia s'esquerda. La societat s'està americanitzant, ara tothom vol fer rock i els joves prefereixen l'ordinador al violí. Les direccions de les institucions culturals s'estan burocratitzant. I la gent no ho veu. Estic decebuda".
M.P.
Avui