ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Memòria musical

2/11/2008 |

 

Picap reedita en 34 cedés l''Antologia històrica de la música catalana', que recupera tant compositors com intèrprets dels Països Catalans.

En un temps en què la recuperació de la memòria històrica s'estén a tots els àmbits socials, polítics i culturals, la música no es podia quedar enrere. És per això que la discogràfica Picap ha decidit reeditar una col·lecció de vinils llargament preuada i que havia quedat descatalogada des de feia molts anys. Es tracta de l'Antologia històrica de la música catalana, 34 cedés que reuneixen les col·leccions editades primer per Edigsa -des del 1966 sota la presidència de Pau Casals i la direcció d'Oriol Martorell- i després per PDI. L'antologia inclou des de composicions tan antigues i tradicionals com La Patum de Berga i la música polifònica medieval del segle XIII fins a les últimes partitures del segle XX, en definitiva, compositors tan coneguts i desconeguts com Antoni Solé, Frederic Mompou, Xavier Monsalvatge, Cristòfol Taltabull, Mestres Quadreny, Xavier Benguerel, Clavé, Lluís de Milkà, Narcís Casanovas, Ferran Sor, Tàrrega, Cabanilles, Eduard Toldrà, Lluís Millet, Josep Solé i Salvador Pueyo, entre molts altres. En resum, 34 compactes que recullen i donen testimoni de gran part de la història musical catalana.

Patrimoni interpretatiu

Si aquest fet ja és important per a la recuperació del patrimoni musical català, més enllà de les obres l'Antologia representa també un llegat fonamental de cara als intèrprets que donen vida a aquestes composicions, instrumentistes que durant el segle XX han estat els transmissors d'aquestes obres i que, per la seva qualitat internacional -encara que molts d'ells han quedat en l'oblit precisament per falta de difusió- formen també part d'aquest patrimoni musical català.

Salvador Pueyo, un dels compositors de qui s'ha reeditat un disc monogràfic en aquesta col·lecció i que havia fet algunes direccions artístiques d'aquests vinils, destaca enregistraments com l'obra El giravolt de maig, d'Eduard Toldrà, i els dos discos dedicats a Frederic Mompou, Cançons i Cançons i danses, "un músic representatiu i referent, amb una obra molt àmplia de la qual no s'ha fet prou divulgació". Pueyo també destaca que "es puguin escoltar uns intèrprets de primera línia dels quals no és fàcil trobar enregistraments, com el violoncel·lista Josep Trotta".

En opinió del compositor, part d'aquest oblit de la música catalana "depèn de la importància que es dóna a la cultura musical. Si volem que s'arregli cal pensar a llarg termini, i els polítics d'aquí sempre pensen a curt termini".

Partitura al calaix

No és estrany que digui això un compositor que ha vist com la partitura de la seva òpera Terra Baixa s'ha passat quatre anys en un calaix del Liceu esperant ser programada. "Abans de l'incendi del teatre havíem parlat de fer-la amb l'aleshores diretor artístic, Albin Hanseroth. Ell havia vist i després programat al Teatre de Colònia la meva suite simfònica Sis moviments sobre Yerma. Després de l'incendi, però, en vaig parlar amb Joan Matabosch, que mai em va concretar res. Quan al cap de quatre o cinc anys vaig veure que havien programat Tiefland, la vaig anar a recollir". I és que el problema, segons el compositor, "és ser del segle XX i estar viu". Però que duri!

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet