ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Peralada presenta una «Bohème» ambientada poc abans del Maig del 68

23/7/2008 |

 

 

Eiji Oue, el titular de l'OBC, s'estrenarà dirigint òpera amb l'orquestra.

El director d'escena Emilio Sagi torna al Festival de Peralada després de l'èxit recollit amb la sarsuela Luisa Fernanda amb una versió de La bohème, de Puccini, ben peculiar: l'acció es trasllada als dos anys previs al Maig del 68 parisenc. La producció de l'Òpera d'Oviedo es podrà veure els dies 25 i 27 de juliol (les entrades pel primer dia ja estan exhaurides) i hi serà present Eiji Oue, el titular de l'OBC, que dirigirà òpera per primer cop amb l'orquestra catalana.

«El gran drama d'aquesta òpera és la desaparició d'una persona jove plena de llum, amor i creativitat, per això vaig pensar d'ambientar-la al Maig del 68, tot pensant en tants amics que van morir arrabassats per malalties espantoses.» Emilio Sagi, que s'afronta per primer cop al títol de Puccini, posa en relleu el factor inconformista d'aquesta òpera, que té com a protagonistes un grup de joves artistes i intel·lectuals que viuen en la bohèmia, per no dir que sobreviuen, plens d'il·lusió, això sí, i d'esperances posades en el futur. «Si La bohème tingués una segona part segur que veuríem com els bohemis es convertirien en burgesos, i que Musseta i Marcello s'acabarien casant.»

El també director artístic del Teatro Arriaga de Bilbao assegurava ahir, durant la presentació del programa, que no tenia por de portar la trama als nostres dies, però que trobava més pertinent el període d'efervescència previ a l'esclatament de la revolta del 68: «Després de la Segona Guerra Mundial es va crear una nova energia i tothom pensava que el món canviaria, però no va ser així. Als anys seixanta va anar cristal·litzant la rebel·lió que esclataria el 68.»

En el repartiment hi ha el tenor veneçolà Aquiles Machado i la soprano ucraïnesa Olga Mykytenko: «En el fons, Mimi és més forta que Rodolfo, i és ella qui trenca la relació que mantenen quan veu que no funciona.»

La cantant reivindica que, més que el seu estimat Rodolfo, Mimi és la veritable poetessa de l'obra: «Diu al seu estimat coses tan boniques com ara ‘ets l'alegria de la meva vida', quan s'està morint, mentre que ell mai li ha sabut expressar els seus sentiments de forma tan bella.»

Aquiles, que ja va cantar en la passada edició del festival empordanès, destaca el «realisme» del muntatge de Sagi, amb el qual se sent d'allò més còmode: «L'actualització li dóna un punt màgic perquè el públic sent aquella història més propera, i l'Olga converteix, amb la seva interpretació, una obra tan representada com és La bohème en una història amb personalitat pròpia.»

 


UNA MORT INTENSA

 

Per Sagi, el secret per donar brillantor a la partitura pucciniana és crear una Mimi forta, plena de vida i picardia, gens cursi, de manera que la seva mort arribi a commoure l'espectador. «No volia que fos allò de ‘ai! mira!, es mor la Mimi, doncs que es mori', sinó que expressi tota la tragèdia d'una mort prematura, d'una persona plena de vida i de futur.»

Un altre dels incentius d'aquesta òpera és la participació de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), que interpretarà una òpera per primer cop sota la batuta del nou titular, Eiji Oue. El director del festival, Josep Maria Gual, va insistir ahir que continuaran col·laborant amb l'OBC en properes edicions. Per la seva banda, Patrick Alfaya, gerent de l'OBC, creu que es tracta d'un «repte», però diu que «han tingut temps de preparar-ho».

Després de Peralada, la producció de La bohème viatjarà a la Corunya per tornar a Oviedo al novembre. Sagi va avançar que està treballant en dues òperes per al Liceu (pel 2010 i el 2011) i un recital per la nova temporada amb Angeles Blancas.

V. GAILLARD
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet