ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Un simposi revela la delicada relació entre música i arquitectura

24/6/2008 |

 

Ho analitzaran 18 especialistes, divendres i dissabte, al Palau de la Música


Amb l'excusa de ser el primer auditori que es va construir a l'Estat i que enguany celebra el seu centenari, el Palau de la Música Catalana serà la seu, divendres i dissabte, d'una trobada multidisciplinària d'alt nivell professional que analitzarà la relació, tan apassionada com delicada, entre l'arquitectura i la música. El Simposi Internacional Arquitectures per a la Música reunirà 18 especialistes, entre arquitectes, músics i escenògrafs relacionats amb el disseny i la construcció d'auditoris.

En la celebració del centenari del Palau de la Música Catalana, hauria estat del tot incomprensible que no s'homenatgés d'una manera especial l'edifici que va projectar Lluís Domènech i Montaner. Un edifici que va ser el primer de l'Estat que es va concebre expressament com a auditori. Arquitectura i música van signar, per tant, el seu primer pacte sincer i honest al Palau de la Música. D'aquí que els organitzadors del simposi, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música i Mercedes Soler-Lluró, que se celebrarà al Petit Palau (divendres) i a la Sala de Concerts (dissabte), decidissin estirar d'aquest fil. Partint de l'arquitectura original i nova del conjunt del Palau de la Música el simposi reflexionarà «sobre els espais significatius per a la música a l'àrea mediterrània ibèrica, abordarà després la globalitat planetària contemporània als auditoris americans i europeus i acabarà explorant els límits dels territoris del pensament actual en què la condició matèria/espai de l'arquitectura i l'abstracte temporal de la música es difuminen i voluntàriament es confonent», explica el comissari de la trobada, l'arquitecte i editor Félix Arranz, qui emfasitza que el simposi té un al·licient únic: «És molt pràctic i amenaça de desvetllar grans secrets» de l'encreuament de música i arquitectura.

El mateix Félix Arranz, Òscar Tusquets, Ignacio Paricio, Lluís Domènech i Girbau, Ángela García Paredes, Ignacio García Pedrosa, Ramon Sanàbria, Mauricio Sotelo, Carlos Ferrater, Carlos Jiménez, Jean Nouvel, Patxi Mangado, Emilio Tuñón, Luis M. Mansilla, Enric Ruiz-Geli, José Manuel Berenguer, Ryoji Ikeda i Robert Wilson són els professionals que participaran, en diferents grups, en les cinc sessions programades. La majoria són arquitectes amb experiència sòlida en múltiples projectes d'auditoris (alguns inclús de plena actualitat). No tots els participants, però, són arquitectes a seques. La presència de Robert Wilson, un dels escenògrafs més reputats del món, ha aixecat molta expectació. Dissabte (a partir de les deu del matí) oferirà una performance especial per al Palau. «Wilson es resistia a participar en el simposi. Fins que ens va demanar: «Montserrat Caballé ha actuat al Palau?» Llavors ho va tenir clar», assegura l'arquitecte i escenògraf Enric Ruiz-Geli.

Tampoc passarà per alt la intervenció (també dissabte, a partir de les vuit del vespre) del compositor electrònic japonès Ryoji Ikeda, el treball del qual explora les propietats físiques de la música, les casualitats de la percepció humana i la diànoia matemàtica de la música, el temps i l'espai. Ryoji Ikeda oferirà un concert de cloenda del simposi.

Els 18 participants teixiran les seves intervencions a partir de tres qüestions clau: una, com es produeix una recerca quan es pensa en la construcció d'una arquitectura per a la música; dues, quins són els interlocutors i quins són els temes eficaços que cal resoldre per a aquesta exploració, i tres, si la tècnica permet confiar en el fet que qualsevol espai serveix per a qualsevol música.

Les entrades per assistir al simposi es poden comprar a www.palaumusica.org i a les taquilles del Palau de la Música.

MARIA PALAU
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet