9/4/2008 |
El programa recull les peces més representatives del compositor com ara «New Epigrams» i «Celebració»
El compositor sabadellenc Benet Casablancas (1956) presenta, aquest vespre, un monogràfic de la seva obra al prestigiós Musikverein de Viena. El conjunt de cambra Barcelona 216 interpretarà un tast de l'obra de Casablancas sota la direcció de Manuel Valdivieso. És el primer cop que la mítica sala vienesa dedica un monogràfic a un compositor català.
Casablancas recorda que quan estudiava a Viena, on va emmarar-se del llegat musical de la Segona Escola de Viena al costat de mestres com ara Friederich Certa i Karl-Heinz Füssl, es colava al Musikverein per escoltar els concerts gratuïtament: «Conec molt bé la casa per dins perquè els estudiants sempre aconseguíem entrar-hi per escoltar els assajos, ja que mai hi havia entrades. Per això ara em fa tanta il·lusió poder presentar-hi avui la meva música.»
El programa del concert recull un ampli ventall de la creació de Casablancas i serà interpretat pel conjunt de cambra Barcelona 216 sota la batuta de Manuel Valdivieso en la Gläserner Saal del Musikverein. El programa engega amb New Epigrams (1997), que segueix la sèrie dels Epigrams (1990), una obra encàrrec de BCN 216 amb què va encetar un gènere marcat per la concentració i la brevetat. Continua amb In modo di Passacaglia (1994), una peça intimista que es va enregistrar i estrenar a l'Auditori de Barcelona el 19 de setembre passat, després de romandre inèdita durant anys. Després s'interpretarà Celebració, la més festiva i «joveneta» de les composicions del programa (2001), filla d'un encàrrec del Teatre Lliure per festejar els seus quinze anys d'existència, i finalment, tancarà el concert Set escenes de Hamlet (1988), un encàrrec de l'Orquestra de Cambra del Teatre Lliure que té un clar component dramàtic i en què intervé el narrador Carlos Hipólito.
«És un programa complet que permet veure l'evolució del meu llenguatge i fer-se una idea de la meva producció musical», explica Casablancas. Pel compositor sabadellenc, el més difícil a l'hora d'obrir-se camí en un entorn en què la música és «molt rica i ofereix moltes possibilitats» és assolir una via de comunicació única i personal: «El més important és trobar una música que reflecteixi la pròpia sensibilitat i que incorpori la capacitat de sedimentació del procés d'aprenentatge.»
El conjunt Barcelona 216, fundat el 1985 per Ernest Martínez Izquierdo i format per catorze músics, manté una llarga relació professional amb Casablancas. Al setembre va enregistrar un disc amb les mateixes peces del programa vienès, a més de Petita música nocturna (1991). De la seva banda, el Trio Kandinsky va dedicar tam bé un concert monogràfic de l'obra de Casablancas a Madrid fa un mes.
El festival en què s'inscriu el concert, Spanien Modern, recupera l'esperit de modernització del Wien Modern i és organitzat per l'Institut Cervantes amb el patrocini de l'Institut Ramon Llull, l'Ajuntament de Sabadell i la Fundació Banc de Sabadell. «Costa molt trobar un lloc al món per als compositors de l'Estat més enllà de Falla, i cal destacar que el primer monogràfic que organitza el festival és d'un compositor català.»
Casablancas, director del Conservatori del Liceu de Barcelona, està convençut de la qualitat i el talent dels músics i els intèrprets del país: «Només falta l'ambició per potenciar i promoure aquest patrimoni i els nous valors.»
V. GAILLARD
El Punt