ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Carsen ressalta les contradiccions de l'artista a «Tannhäuser»

19/3/2008 |

 

La nova coproducció de l'òpera de Wagner té el tenor Peter Seiffert.

Un dels dos Wagners de la temporada, Tannhaüser, s'estrena aquest vespre al Liceu, que la produeix amb l'Opéra National de Paris i la Tokyo Opera Nomori. La direcció d'escena l'assumeix Robert Carsen, que va assolir un gran èxit amb la seva proposta d'A Midsummer Night's Dream la temporada 2004/05. Carsen profunditza en les contradiccions de l'artista convertint el trobador en un pintor d'avui dia. El repertori inclou un dels millors Tannhäusers del moment: el tenor Peter Seiffert.

Robert Carsen veu Tannhäuser com l'obra més personal de Wagner, aquella en la qual el compositor examina el geni artístic: la inspiració, l'alegria i el dolor, però també la solitud i l'egoisme «inherents en la creació». En definitiva, Wagner faria una mena de psicoanàlisi de la seva pròpia naturalesa a través d'aquest personatge que en l'original representa un trobador i que el director d'escena ha traslladat a l'actualitat de les galeries d'art i convertit en pintor. Una personalitat que Carsen compara en el seu text introductori L'artista del futur amb el mateix Prometeu per la seva capacitat de «crear quelcom que està més enllà del que qualsevol ésser humà hauria de posseir realment».

La «gran òpera romàntica en tres actes» de Wagner, que va estrenar el 19 d'octubre al Königlisches Sächsisches Hoftheater de Dresden el 1845, es compta entre les obres de joventut del compositor. Com molts altres romàntics, Wagner va agafar la figura del trobador de l'edat mitjana (que també es recupera a Il Trobatore, de Verdi) per mitificar-la i projectar totes les cabòries de l'època al voltant de l'art. «Potser Wagner es va veure empès a escriure l'òpera per animar el seu públic a tenir en compte el que significa ser un artista», s'arrisca Carten.

El repartiment inclou un dels millors Tannhäusers del moment, tal com va assenyalar el director artístic del Liceu, Joan Matabosch, durant la presentació de la temporada. Es tracta del tenor alemany Peter Seiffert, que va debutar al teatre barceloní amb Arabella la temporada 1988/89 i va tornar amb Don Giovanni (1990/01), després amb Die Walküre (l'altre Wagner de l'actual temporada) i un concert el 2002/03, i finalment amb un recital al costat de Petra Maria Schnitzer el 2006/07, una soprano amb qui també compartirà en aquesta ocasió escenari, ja que Schnitzer encarna el rol d'Elisabeth. També debuta en aquesta producció el baix Günther Groissböck en el paper de Hermann, landgravi de Turíngia.

Dirigirà l'orquestra del Liceu el titular Sebastian Weigle, que a partir de la propera temporada serà, a més, director musical del Teatre de Frankfurt.

V.G.
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet