18/3/2008 |
La lluita entre els sentiments contradictoris de l'esperit i la carn es converteix en la defensa de l'artista en la versió de Robert Carsen de l'òpera de Wagner.
L'èpica lluita entre Déu i el diable, que pren forma humana amb l'esperit i el desig carnal, és l'eix que vertebra el llibret de Tannhäuser, l'òpera més personal de Richard Wagner, que també en va escriure l'argument. El que veurem és un monumental espectacle en tres actes fruit d'una nova coproducció del teatre de Barcelona amb l'Òpera Nacional de París i l'Òpera Nomori, de Tòquio. La direcció musical es de Sebastian Weigle i l'escènica de l'eminent Robert Carsen, amb coreografia de Philippe Giraudeau. S'instal·la al Gran Teatre del Liceu entre el 19 de març i el 22 d'abril.
Cavaller i poeta
Tannhäuser (1205-1270), era cavaller i poeta de vida errant, autor de cançons i poemes lírics. La llegenda que desprenien els seus escrits va inspirar nombrosos autors, i un d'ells va ser Wagner. El cavaller va a parar a la muntanya de Venus, on viu desenfrenadament amb la pròpia deessa. Embafat de tant d'erotisme, fa saber que s'enyora del seu món i de la seva promesa, Elisabeth, cosa que no agrada gens a Venus. Aconsegueix escapar de les seves amenaces i s'ajunta amb un grup de pelegrins que van a Roma. La lluita entre els dos sentiments es tornarà a manifestar al seu món, on acabarà escandalitzant a tothom. La lluita entre els dos sentiments s'aguditza, fins a arribar a la condemna i posterior redempció gràcies a la mediació d'Elisabeth davant de Déu.
El director canadenc Robert Carsen, de qui vam veure al Liceu (2003) la seva cèlebre versió de Tosca, ha traslladat aquests sentiments als d'un artista que es debat entre l'art que porta a dintre, i un món extern que no l'entén: "Elizabeth defensa Tannhäuser perquè vol protegir l'artista i el seu art. Ella entén que la seva obra sempre tindrà prioritat". Però no és fàcil per a algú que viu amb un artista acceptar que l'haurà de compartir amb la musa. "Tannhäuser intenta crear un art nou. Potser Wagner es va veure empès a escriure l'òpera per animar el públic a tenir en compte el que significa ser un artista", diu.
Carsen, que s'ocupa personalment de la il·luminació, deu el seu prestigi a l'originalitat i elegància dels seus muntatges. Ha trobat el camí en les grans òperes i ha sabut extreure totes les emocions dels cantants-actors.
Teresa Bruna
Avui