La Oropéndola tanca el Cicle d'Orgue de Tardor
7/12/2007 |
González: "Tocar a 4 mans és bo perquè dobles el sentit sonor i la intensitat". També destaca la qualitat tímbrica i ornamental del teclat
Quatre mans tancaran demà el Cicle d'Orgue de Tardor a la Massana. Jose Luis González i Javier Artigas, professor i exalumne, formen La Oropéndola, el duet que serà l'encarregat d'oferir el quart, i últim, concert d'aquesta temporada.
"Allò bo de tocar a quatre mans és que dobles el sentit sonor i també la intensitat de l'instrument", va explicar ahir González, que va destacar també la qualitat del teclat ubicat a l'església de la Massana: "És un orgue que recorda l'espanyol del segle XVIII, tant tímbricament com ornamentalment, i la inclusió del pedal fa possible interpretar literatura musical europea".
González va explicar, durant un assaig a l'església de la Massana, que la majoria d'obres que oferiran són originals per a orgue però que d'altres, com ara les operístiques, amb Il Barbiere di Siviglia, van ser adaptades per a aquest instrument poc després de ser creades.
Així, el repertori que oferirà La Oropéndola és un recorregut pel segle XVIII, l'època en què es va desenvolupar la literatura per a instrument de teclat a quatre mans, i inclourà obres d'autors molt coneguts, com ara Mozart, Beethoven i Rossini, i d'altres de més desconeguts per al gran públic, com ara Ferreñac, Morandi o Kellner.
L'organista, que reconeix que va començar a tocar l'orgue per casualitat, va explicar que "els teclats per fer concerts a quatre mans han de ser d'una extensió especial perquè es pugui tocar". En aquesta línia, va comentar: "Tenim problemes perquè l'Església espanyola es preocupa molt del patrimoni, però exclou el musical, cosa que a vegades m'avergoneix, i, ara com ara, a Espanya a la majoria de les esglésies els orgues no són aprofitables, a vegades ni tan sols no funcionen". I hi va afegir: "Per això hi ha manca de professionals d'aquest instrument".
Per això, el duet, que és la primera vegada que actua al Principat, va expressar: "Agraïm que hagin comptat amb nosaltres per tocar en aquest orgue que és pràcticament nou es va instal.lar a principis de l'estiu passat i estem honrats de poder gaudir-ne i de fer-ne gaudir el públic també".
El concert, que tindrà una durada aproximada d'una hora, serà demà a partir de les 21.30 de la nit a l'església de Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana.
BABET ESPONA
El Periòdic d'Andorra