Les dones de Puccini
21/11/2007 |
La Mimì de La bohème, Madama Butterfly, Turandot, Tosca... són només algunes de les apassionades catorze heroïnes que el compositor de la Toscana Giacomo Puccini va crear per a les seves dotze òperes. Demà, amb motiu del 150 aniversari del naixement del compositor, totes elles pujaran a l'escenari de l'Auditori de Torrent de la mà de tres destacades veus, les sopranos valencianes Ana María Sánchez i Elena de la Merced i la portuguesa Elisabete Matos. Les tres interpretaran les àries de totes les òperes del compositor acompanyades per l'Orquestra Ciutat de Torrent, que estarà dirigida per Josep Fabra. A partir de gener, aquesta gala lírica que suposa la culminació de la temporada lírica de l'Auditori, segons el seu director Josep Ruvira, es representarà a diverses ciutats de l'Estat espanyol.
El recital revisa la relació de Puccini, mort el 1924, amb les dones des que va compondre la seva primera òpera, Le Villi (1884), fins a l'última, Turandot (1926). Elisabete Matos, que ha actuat sovint al Liceu de Barcelona, assegura admirar els personatges femenins de Puccini pel seu gran valor psicològic i escènic. "Encara que poden semblar fràgils per les seves accions, són dones d'una gran fortalesa interior que segueixen el seu propi destí". La soprano lírica Ana María Sánchez afirma que és "un gran esforç emocional i interpretatiu" posar-se en les seves pells i que "et fan donar tant de tu que després sents un gran buit". Al seu parer, "són heroïnes terriblement humanes que es deixen dur únicament pels sentiments". Fins a Violetta Valéry, protagonista de La Traviatta, el rol femení en l'òpera italiana havia estat tractat com un personatge emocionalment pla. Amb Puccini, les seves protagonistes esdevenen de carn i ossos.
Ester Pinter
Avui