El Liceu reactiva l'òpera catalana
14/11/2007 |
Un conveni amb Caixa Catalunya permetrà produir peces líriques contemporànies a més d'edicions per difondre-les.
El Gran Teatre del Liceu i la Fundació Caixa Catalunya van presentar ahir un conveni embastat que donarà empenta als encàrrecs per a compositors catalans d'òpera contemporània. El contracte programa del Liceu obliga a presentar un títol contemporani a la sala gran cada quatre anys. Ara, a més, el Liceu i l'entitat financera han acordat produir una peça de cambra cada dos anys i aspiren que l'acord permetrà presentar un títol cada any. Probablement, aquesta peça es presentarà al Festival d'Òpera de Butxaca. També hi haurà recursos per a edicions de composicions històriques (Pirineus, de Pedrell, en CD) i de noves partitures (Gaudí, de Guinjoan, en DVD). El primer exemple que gaudeix del conveni és el doble programa de Lleonard Balada, que s'estrena demà al foyer.
El director del Liceu, Joan Matabosch, aclaria que el nou conveni serà una ajuda afegida al contracte programa signat amb les institucions públiques que conformen el Consorci del Liceu. Àlex Susanna, director de la Fundació Caixa Catalunya, insistia que «sí», que el nou conveni vincula l'entitat amb tota la producció de l'òpera contemporània catalana que promogui el Liceu.
Segons recull l'agència Efe, la despesa de la Fundació Caixa Catalunya pujarà a 155.000 euros anuals. La producció de les dues òperes de Balada és una coproducció a tres bandes amb l'Òpera de Butxaca i té, a més, el suport del Teatre de la Zarzuela de Madrid. Resulta que, quan ja s'havia acordat la producció d'aquest cartell, el compositor els va informar que finalment la Zarzuela també comptava amb aquest doble títol per aquesta temporada. Per aquest motiu, s'han aprofitat elements de l'escenografia i el vestuari estrenat fa dos mesos a Madrid per al muntatge de Barcelona.
La temporada 2008/09, el Liceu estrenarà, a la Sala Gran del Teatre, l'òpera d'Enric Palomar La cabeza del Bautista, que parteix del text de Valle-Inclán. Les altres peces s'hauran de fer al foyer del Liceu. Matabosch admet que no és l'espai idoni per a les òperes de cambra però que sí que ho és per als títols que han triat, que agraeixen la proximitat amb el públic. El director artístic del Liceu confia a trobar un escenari que el pugui gestionar parcialment i on es destinin bona part d'aquests encàrrecs de cambra. Fa un parell d'anys, el Romea va ser l'escenari de l'òpera Juana (també amb partitura de Palomar). El director Calixto Bieito va comentar, en aquelles dates, el seu interès per incorporar l'òpera a la programació habitual. Matabosch diu que el fossar d'aquest teatre és massa reduït per a la formació orquestral.
JORDI BORDES
El Punt