ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Carlos Saura potencia l'"espanyolada" en la seva 'Carmen'

5/11/2007 |

 

El cineasta obre la temporada del Palau de les Arts amb l'òpera de Bizet. L'estrena s'ha endarrerit 10 dies per les inundacions al coliseu de València

Carmen s'ha salvat del naufragi i demà assistirà a la cita inaugural de la temporada del Palau de les Arts de València. El muntatge que Carlos Saura ha fet de l'òpera de Bizet, amb direcció musical de Lorin Maazel, pujarà a escena 10 dies després de la data prevista, després de superar els problemes ocasionats per les inundacions sofertes a causa de pluja pel coliseu de Calatrava. Saura ha hagut de multiplicar el seu esforç per aixecar la proposta escènica. De fet només ha pogut assajar vuit dies a la sala principal. Tot i així, se sent esperançat pel resultat de l'espectacle. Els decorats de l'òpera no han patit danys i el treball musical "està a punt", segons Maazel.

"El repte és anar més enllà dels muntatges de l'òpera que vam fer, fa anys, amb el meu germà, a Sttutgart i Spoletto", explica Saura. I també d'algunes versions "amb molt cartró pedra i un costumisme poc creatiu". El director es compromet a oferir una posada en escena "més arriscada i visualment potent per acompanyar el drama".

El cineasta, que va aconseguir un èxit internacional l'any 1983 en el cine juntament amb Gades amb la història de Mérimée, diu que en aquesta òpera ha buscat "l'equilibri entre l'elegància i allò popular", ja que Carmen és "musicalment preciosa, delicada, però en ocasions també és violenta, amb ganivets, sang i mort". I deixa clar que "en lloc de defugir l'espanyolada, ens hi enfrontem mirant de potenciar els nostres mites".

MÉS DINAMISME
Entre les seves apostes hi ha la de "dinamitzar" l'acció: "Les cigarreres no només lluiten entre si, sinó que formen una espècie de ballet amb els dos grups contendents". La relació entre Carmen i Don José és presentada buscant l'enfortiment de la passió, "però sense exagerar". Saura destaca que són dos personatges que viuen l'un per a l'altre, intercanviant personalitats i sexes i que la protagonista "reflecteix, pel seu sentit de la llibertat, la dona d'avui".

Decorats senzills i diàfans, on la llum es converteix en protagonista, donen cobertura a aquesta història passional. Per aconseguir-ho s'utilitzen elements mòbils semitransparents i formes circulars blanques. El director compta per a aquest projecte amb el seu fill Carlos Saura Medrano, amb el director de fotografia José Luis López Linares, Laura Martínez (escenografia), Pedro Moreno (vestuari) i Cristina Hoyos (coreografia). Un equip de luxe que treballa per a un gran repartiment encapçalat per Julia Gertseva (Carmen), Miroslav Dvorsky (Don José), Carlos Álvarez (Escamillo) i Alexia Voulgaridou (Micaela).

ESTRENA DE 'FADOS'
Paral.lelament a les funcions de Carmen, el Palau de les Arts acollirà, el 17 de novembre, l'estrena a Espanya de Fados, l'última pel.lícula de Saura, que recull la història d'aquest gènere. La projecció tancarà un cicle de cine musical del director, en què es veuran nou produccions del realitzador. A més a més, el coliseu inaugurarà l'exposició Carlos Saura. 'Carmen' a València, mostra en què l'autor fa un recorregut fotogràfic pel projecte de l'òpera que s'estrena demà.

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet