ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'antisistema romàntica

30/10/2007 |

 

La 'mezzo' italiana Cecilia Bartoli homenatjarà María Malibrán al Palau de la Música aquest diumenge.

Cecilia Bartoli arriba acompanyada d'un tràiler museu amb 80 peces que recorden la vida de María Malibrán.

La mezzosoprano italiana Cecilia Bartoli contemplarà aquest divendres al Teatro Real de Madrid i diumenge al Palau de la Música els dies de glòria del bel canto a través dels ulls de María Malibrán (París, 1808-Manchester, 1836), icona romàntica, musa del bel canto i l'estrella operística més extraordinària de la seva època.

Amb el títol genèric María Malibrán, la revolución romántica, Bartoli abordarà, acompanyada per l'orquestra La Scintilla -un conjunt d'instruments originals-, un programa en què s'alternaran composicions de Donizetti, Rossini, Persiani, Mendelssohn, Hummel i Bellini. "Es tracta de recuperar una vocalitat quasi oblidada i tornar als orígens del bel canto", apunta Bartoli.

L'encís va començar fa 20 anys, quan Christopher Raeburn, el seu productor, li va regalar un retrat de la diva d'origen espanyol. El seu nom real era María Felicia García Sitjes, filla del tenor i compositor Vicente García i de la soprano Joaquina Briones. Fascinada per la seva bellesa, Bartoli va anar endinsant-se en la figura de Malibrán fins a descobrir una vida de novel·la. "Va ser una dona moderna, emprenedora, poliglota, emancipada, apassionada. La seva carrera va ser com la d'una pop star actual. Amb ella va començar el marxandatge", apunta la mezzo.

Cops i insults
Amb sis anys Malibrán va fer el seu debut amb un petit paper; el seu pare li va inculcar una tècnica vocal perfecta a base de cops i insults; amb 17 anys va tornar a debutar amb el paper protagonista de Rosina a Il barbiere di Siviglia, el mateix amb què es va estrenar Bartoli... Per decisió paterna es va casar amb 17 anys amb Eugène Malibrán, un banquer aparentment ric però en realitat farcit de deutes. Ella el va deixar plantat. Posteriorment es va enamorar del violinista Charles de Bériot i això va ser un escàndol per a l'època. El cas és que es va convertir en una llegenda mundial fins que un accident a cavall als 28 anys va acabar sobtadament amb la seva vida.

"Era una mezzosoprano amb una tècnica superba. Era particularment personal en els registres extrems i cantava els papers de soprano tradicional amb un èxit triomfal", raona Bartoli. Però a banda de la seva qualitat vocal, la cantant lírica en destaca per damunt de tot la seva "individualitat". "Cantava com sentia la música. Era una antisistema. Va trencar amb els models d'interpretació clàssics; defugia els estereotips de l'època. Actualment vivim una globalització massa generalitzada. N'hauríem d'aprendre, d'ella". Com també hauríem d'aprendre dels compositors de l'època, apunta Bartoli. "Mozart, Rossini... Tots ells componien pensant en les veus del moment. Actualment és la manera de treballar en el món del pop, però no en el terreny clàssic".

Però l'homenatge de Bartoli va molt més enllà. La cantant italiana, de 41 anys, arribarà acompanyada d'un tràiler museu dedicat a Malibrán. Es tracta d'una exposició itinerant de més de 80 peces de la seva col·lecció privada.

Ramon Palomeras
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet