ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Pantomima per a un Mozart inèdit

13/10/2007 |

 

Euroconcert inaugura temporada amb Milan Sladek com a protagonista de 'Pantalon & Colombina'.

Euroconcert inicia la seva temporada amb una proposta infreqüent i molt atractiva: l'estrena d'una pantomima de Mozart. Es tracta de Pantalon & Colombina, una peça catalogada amb el KV 446 que no s'ha recuperat fins ara.

La partitura original que s'ha preservat són només 28 minuts de la part del violí, però l'obra que es podrà escoltar i veure dilluns al Palau de la Música té una durada de 85 minuts i està escrita per a16 músics de corda. Això ha estat possible gràcies a la tasca de reconstrucció musical del compositor Johannes Holik, que a més de recórrer a la repetició, hi ha intercalat altres fragments d'obres de Mozart i petites partitures oblidades del mateix compositor, a més d'un pròleg i un epíleg de creació pròpia.

Pel que fa a la part escènica, el prestigiós director teatral i mim Milan Sladek ha treballat també el llibret fins a aconseguir reconstruir la història: Colombina, la filla de Pantalone, està enamorada d'Arlequino, però el seu pare la vol casar amb el Dottore. I entremig, el criat Pierrot, interpretat pel mateix Sladek. A partir d'aquí, la comèdia d'embolics està servida.

Sladek explica que "no és cap sorpresa que Mozart escrigués la pantomima perquè aquest gènere estava molt de moda al segle XVIII, fins i tot el mateix Mozart va representar el paper d'Arlequí". Amb tot, reconeix que el llibret era gairebé inexistent, "només hi havia anotacions que deien «Colombina riu», «Colombina plora», de manera que he intentat ser el més fidel possible a la música i al text i així entendre també l'evolució de la pantomima mateixa". Per aquest home que ha dedicat la seva vida al teatre gestual, "tots els personatges de la Commedia dell'Arte són psicològicament molt actuals, tenen els mateixos problemes que nosaltres, un caràcter intemporal". A més a més, per Sladek "és un privilegi descobrir aquesta música i transformar-la en moviment, convertint-la en una peça viva, i alhora que els espectadors actuals puguin riure respectant la música de Mozart".

I és que el compositor de Salzburg va utilitzar sovint la Commedia dell'Arte com a base de diferents obres. "Fa anys vaig muntar Les noces de Fígaro -segueix Sladek- i, si t'hi fixes, la història i els personatges són els mateixos".

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet