Obertura Zubin Mehta
19/9/2007 |
El director indi obre els actes del centenari del Palau inaugurant la temporada de Palau 100 amb un doble programa amb l'Orquestra Filharmònica d'Israel.
Zubin Mehta i l'Orquestra Filharmònica d'Israel són a Barcelona, convidats pel Palau de la Música Catalana, per oferir un doble programa. Dos concerts que inauguren la temporada Palau 100 i donen el tret de sortida als actes del Centenari del Palau. La primera nit, dedicada a Viena amb Beethoven, Schönberg i Schubert, va tenir lloc ahir. La segona, avui, serà amb la simfonia Júpiter, de Mozart, la Simfonia del Nou Món, de Dvorák, i el Concert per a flauta de l'israelià d'origen georgià Bardanashvili, compositor al qual Mehta qualifica d'eclèctic i actual: "És una obra per a flauta, amb micro, molta percussió i dues guitarres elèctriques". I afegeix: "Vaig oferir la Setena de Mahler, però no la van voler. La pròxima vegada vindré amb Brückner", amenaça rialler. Amb tot, reconeix que el primer cop que va venir al Palau de la Música va sentir por de dirigir-hi una gran simfonia: "Perquè és una sala petita. Era el 1976 amb l'Orquestra de Los Angeles i vam fer Mahler. Després vaig tornar-hi amb l'Orquestra de Munic amb la Tercera. L'acústica és molt bona".
Mehta ofereix una roda de premsa distesa a l'Hotel Arts, i bromeja constantment amb la traductora de com sona el que diu en català. "No el parlo, però després de treballar amb La Fura ja entenc alguna cosa". El director es refereix a la Tetralogia wagneriana que dirigeix a València. I explica que va posar com a condició per implicar-se en el projecte que l'orquestra fos bona i que la direcció escènica de les quatre òperes wagnerianes fos de La Fura dels Baus. Abans havia treballat amb Carles Padrissa a Salzburg a la Damnation de Faust. "És un home molt flexible -explica-. Crec que amb la Tetralogia La Fura ha aconseguit ser totalment fidel a Wagner però amb modernitat i les idees de La Fura".
València li ha encarregat també la direcció del nou Festival del Mediterrani, que començarà a finals de maig. "Vol ser el Salzburg del Mediterrani -afirma-. Hi farem dues òperes, Turandot i Siegfried, tres concerts i música de cambra, i durarà un mes". "El govern ens ajuda molt i tenen un gran pressupost. Quan ens van venir a buscar, a Lorin Maazel i a mi, ens van prometre els més alts nivells musicals, i han tingut raó. L'orquestra és completament nova, amb músics escollits per Maazel, molts d'ells provinents de grups de cambra, el que facilita molt la feina. Si l'orquestra no hagués sigut de primer nivell i no haguessin acceptat La Fura, no hi hauria anat. I el president, Paco Camps, està molt involucrat en el desenvolupament de la Ciutat de les Arts. Parlem cada setmana i sempre em pregunta si necessito alguna cosa".
Així, Mehta distribueix el seu temps dedicant tres mesos l'any a València, tres mesos més a la Filharmònica d'Israel i tres mesos a la formació Maggio Musicale Fiorentino. "Aquesta és la meva vida i sóc feliç. M'agrada treballar en el que faig i no m'importa on".
La resta, la dedica a la Fundació de música Mehli Mehta. "És a Bombai -on ell va néixer- i porta el nom del meu pare. És una escola de música que acull joves amb talent que no tenen lloc on estudiar. L'any que ve, amb l'Orquestra d'Israel, farem quatre concerts per a la Fundació i també en faran Daniel Barenboim i Pinchas Zukerman, que sempre estan disposats a ajudar-me".
Marta Porter
Avui