ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'ús de l'eco en la música centra l'estrena de l'orgue de la Massana

18/8/2007 |

 

Claudio Brizi ofereix peces de Bruna, Scheidt, Tartini i Scarlatti, entre d'altres. El músic lloa el so de l'instrument, construït segons la tradició hispànica

El vuitè Cicle Internacional d'Orgue de les Valls d'Andorra --organitzat per la Fundació Amics dels Orgues, l'Arxiprestat d'Andorra i Crèdit Andorrà-- viurà aquesta nit, a dos quarts de deu, el que serà, sense dubte, el concert més representatiu d'aquesta temporada. El prestigiós organista italià Claudio Brizi farà sonar per primer cop en públic el nou orgue de l'església parroquial de la Massana, acabat de construir expressament per a aquest temple. En aquesta cita musical, que serà de caràcter gratuït, Brizi oferirà obres d'entre els segles XVI i XVIII, i totes amb un mateix denominador comú: la utilització dels efectes d'eco en la música.

Brizi va comentar ahir que les característiques del nou instrument de la Massana, i més especialment la trompeteria horitzontal, són pròpies de l'organística espanyola, i que aquests trets es presten a interpretar repertori en què predomina l'ús de l'eco. L'organista va comentar que "el fet que el teclat d'aquest orgue estigui partit en dues meitats dóna la possibilitat de crear efectes contrapuntístics molt interessants" fins i tot en obres que no pertanyen pròpiament a la música hispànica. Així mateix, Brizi va explicar que "les peces en eco es caracteritzen per tenir un caràcter totalment abstracte, molt matemàtic", però també "permeten explorar a fons les possibilitats tècniques de l'orgue".

Precisament aquesta darrera qüestió és un dels motius que ha empès Brizi a triar obres en eco, ja que, segons les seves pròpies paraules, "és una bona manera de mostrar al públic tots els registres d'aquest nou orgue". Així, l'intèrpret ha triat per a la vetllada d'avui una sèrie d'obres en què, ja sigui implícitament o explícitament, els recursos musicals d'eco hi són ben presents. És el cas de peces com Echo fantasia, de Jan Pieterszon Sweelinck, Echo ad manuale duplex forte & lene, de Samuel Scheidt, o el Tiento de segundo tono sobre la Letanía de la Virgen, de Pablo Bruna. El recital es completarà amb obres de Merula, Pachelbel, Scarlatti, Tartini, Stanley i Daquin.

SONORITAT EXCEL.LENT
Sobre el nou orgue de l'església de la Massana, Claudio Brizi va comentar que posseeix "una sonoritat excel.lent: es nota que és un instrument construït de manera artesanal, perquè els orgues fets de manera industrial no posseeixen un so tan brillant". Tot i així, el músic va comentar que a l'instrument li falten encara alguns ajustaments en el vessant harmònic: "L'harmonització de l'instrument encara no està enllestida, però això no impedeix que se'n pugui extreure un so molt bonic".

Jordi Salazar
El Periòdic d'Andorra

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet