Les muses del Palau es despullen
23/7/2007 |
El Palau de la Música tanca tot l'agost per rehabilitar l'interior de la sala i recuperar els elements desapareguts.
La censura de l'època franquista també va arribar al Palau de la Música. Si uns hàbils retocs en el cel·luloide van aconseguir eliminar tots els escots de Hollywood, una bona mà de pintura també va vestir les muses del Palau. "Es considerava que no anaven prou decents", puntualitza Fèlix Millet, president de la Fundació. Ara, durant les obres de restauració, se les despullarà altra vegada de la pintura color xocolata per deixar la pedra original a la vista.
Aquesta és una de les moltes actuacions que es duran a terme aquest estiu a l'edifici de Domènech i Montaner. Sota el guiatge de l'arquitecte Òscar Tusquets, el Palau vol recuperar el màxim de la seva originalitat i inaugurar els actes de celebració del centenari en tot el seu esplendor.
De moment, ja fa mesos que s'està treballant en la restauració de les façanes. Però la recuperació més espectacular, a més de les muses, serà la reconstrucció de la cúpula del conjunt escultòric de Josep Blay -a la cantonada dels carrers Sant Pere Més Baix amb Amadeu Vives- i la instal·lació d'uns nou peveters al capdamunt de l'edifici que trauran fum de colors, recuperant la idea original de Domènech i Montaner.
"Els peveters hi van ser durant molt pocs anys ja que les ventades i la pluja els van malmetre, però les fotos antigues ens mostren com eren i on estaven situats. Aviat es van eliminar per problemes estructurals -explica Tusquets-. Jo he dissenyat uns peveters d'1,7 metres, moderns, d'acer inoxidable que permetin el pas del vent per no fer patir l'estructura, i estaran situats al mateix lloc on va decidir Domènech".
L'arquitecte, que és partidari de recuperar tant com es pugui la imatge original del mestre modernista, encara que sigui amb nous dissenys i materials, segueix insistint, davant la negativa persistent del president Millet, de recuperar també les grans sanefes que engalanaven les balconades de la sala principal, així com els set grans llums de llàgrimes de vidre que il·luminaven l'escenari. "Les sanefes originals de les balconades del primer i segon pis eren de cristalls i grans rosetons de ceràmica que no es poden penjar perquè pesen massa, però es podria reproduir el mateix efecte amb marqueteria, que alhora és més sòbria i milloraria l'acústica", explica l'arquitecte. Fèlix Millet, de moment, no es deixa convèncer. "Hem d'anar a poc a poc i aquest canvi d'imatge de la sala seria molt radical. Hi ha coses que espanten", diu rient.
Amb tot, aquest mes d'agost, el Palau tancarà per primer cop en molts anys les seves portes al públic i a les visites turístiques per començar les obres de restauració. D'entrada, es trauran totes les butaques i es canviaran per altres de noves que portaran una placa al darrere amb el nom de la persona o l'empresa que l'hagi subvencionat. A més, s'aixecarà tot el terra per cablejar la sala i dotar-la d'una nova i moderna il·luminació i dels accessos necessaris per a ràdios, televisions, taules de mescles, etc.; i es muntarà una bastida fins al segon pis per poder repintar a mà rosetons i esgrafiats, netejar els relleus escultòrics de guix i els estucats, i col·locar noves peces de mosaic allà on han desaparegut. A més a més, també s'estan reposant totes les peces de vidre de les balustrades del primer i el segon pis que amb els anys havien estat substituïdes pel plàstic. Centenars de peces bufades artesanalment. "Trobar vidriers que bufin igual que el 1900 ha estat realment una odissea", segueix Tusquets.
El finançament
El finançament de les obres, que pugen a un total de 6,2 milions d'euros, ha estat possible gràcies a diferents acords de col·laboració firmats entre la Fundació Caja Madrid i la Fundació Palau de la Música Orfeó Català. El primer, que data del 2004, fa referència a la restauració de les façanes i s'inclou dins d'un projecte de Caja Madrid de restauració del patrimoni arquitectònic espanyol, i el segon es va firmar fa quinze dies per poder fer front a les despeses de restauració interior. En total la Fundació Caja Madrid hi ha invertit uns 2.568.273 euros.
Quant a la il·luminació i el canvi de butaques, la Fundació del Palau compta amb una campanya popular de més de 2,5 milions d'euros aprovats pel Ministeri de Cultura. En definitiva, un pressupost fet peça a peça, com el Palau.
Marta Porter
Avui