ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Òperes infreqüents

23/1/2007 |

 

El Gran Teatre del Liceu presenta la seva temporada 2007-2008, en què estrenarà 'Mort a Venècia' de Benjamin Britten i dues òperes de Lleonard Balada.

El Gran Teatre del Liceu va presentar ahir la programació de la temporada 2007-2008, i si algun adjectiu se li pot adjudicar és el d'insòlita o infreqüent. D'entrada, l'estrena al Liceu d'un títol important en el món de l'òpera com Death in Venice (Mort a Venècia), de Britten, en una nova coproducció amb l'Opera Nacional del Rin i el Teatro Real, dirigida escènicament per Willy Decker i musicalment per Sebastian Weigle. I és que "donar a conèixer Britten -segons paraules del director artístic del Liceu, Joan Matabosch- és un dels objectius del Liceu".

En el capítol d'estrenes, tot i que es representarà al Foyer en col·laboració amb el Festival d'Òpera de Butxaca, destaquen Hagman, Hagman! (Botxí, botxí!) i The Town of Greed (El poble de l'avarícia), del compositor català Lleonard Balada.

Altres títols poc representats al Liceu són El castell de Barbablava, de Béla Bartók, i el cicle de cançons escèniques Diari d'un desaparegut, de Leos Janácek, que també es veuran en una sessió doble vinculades a través de la dramatúrgia de La Fura dels Baus, escenografia de Jaume Plensa i direcció de Josep Pons.

Pel que fa al repertori més clàssic, destaca Andrea Chénier, que feia 22 anys que no es veia al Liceu, en aquesta ocasió amb el tenor José Cura de protagonista, i el debut del director musical Pinchas Steinberg i del director d'escena Philippe Arlaud. De l'òpera de Giordano se'n faran 14 funcions amb tres casts diferents, un dels quals encapçalat pel matrimoni Daniela Dessì i Fabio Armiliato.

També es podrà veure una altra òpera amb versió escènica d'un dramaturg català, La Cenerentola, a càrrec de Joan Font. "L'èxit de la seva Flauta màgica ha fet que haguem pogut aconseguir aquesta coproducció amb els teatres d'òpera de Gal·les, Houston i Ginebra", apunta Joan Matabosch. Un altre títol que fa molts anys que no es representa a Barcelona és Elektra, de Richard Strauss, amb Deborah Polaski de protagonista i Eva Marton, una de les Elektres més aplaudides de la història de l'òpera, com la seva mare. Wagner no podia faltar al Liceu. La temporada que ve serà Tannhäuser el protagonista, amb "el millor Tannhäuser del moment -segons Matabosch-, Peter Seiffert", i en la versió escènica de Robert Carsen estrenada a l'Òpera de París.

Una de les òperes més sòlides de Verdi és Luisa Miller, que no es feia al Liceu des de fa 25 anys. En aquest cas es presenta amb una versió escènica de l'Òpera de París dirigida per Gilbert Deflo.

De Cabanes a Bieito
En el capítol de reposicions, destaquen l'Aida amb escenografia de Josep Mestres Cabanes -de la qual es faran 16 funcions--, que malgrat que ja s'ha vist en diverses ocasions compta amb l'al·licient del tenor Roberto Alagna en el paper protagonista, amb l'esperança que no abandoni l'escenari a mitja representació com va fer fa un mes a la Scala de Milà. I, de caràcter ben diferent, el Don Giovanni firmat per Calixte Bieito, aquesta vegada sense retallar cap ària gràcies a la participació d'uns cantants estel·lars com Veronique Gens, Simon Keenlyside i Kyle Ketelsen.

La versió concert es fa present enguany per servir dues grans veus: Edita Gruberova, que amb Ewa Podles i Josep Bros interpretaran Lucrezia Borgia; i Plácido Domingo fent La valquíria al costat d'Evelyn Herlitzius i Waltraud Meier.

I en l'apartat de concerts, una fita històrica: els 50 anys del debut de Josep Carreras al Liceu. El tenor oferirà un concert alhora que el Liceu li dedicarà una exposició commemorativa. I és que, com diu Matabosch, "ningú ha pogut celebrar el seu 50è aniversari en actiu, però Carreras va debutar als 11 anys".

L'herència de Béjart
En l'apartat de dansa destaca, un cop més, la presència de la companyia de Maurice Béjart, que estrena Béjart, l'amour, la Danse, una autobiografia ballada plena de referents a les seves obres anteriors.

També resulta interessant la versió que el coreògraf John Neumeier ha fet de Mort a Venècia (Tod in Venedig) per a l'Hamburg Ballett, del qual és director. La coincidència d'aquestes dues versions de la novel·la de Thomas Mann ha comportat que el Liceu hagi fet coincidir en el calendari el ballet i l'òpera de Britten. Finalment, Sara Baras amb l'estrena del seu ballet flamenc Carmen.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet