Una parella en la vida real canta 'Aida' al Liceu
18/7/2003 |
Daniela Dessi i Fabio Armiliato traslladen el seu amor a l'escenari del coliseu a partir d'avui.
L'amor de la princesa esclava Aida i el general egipci Radamés va més enllà de l'escenari en el muntatge que aquesta nit presenta el Liceu, amb la soprano Daniela Dessi i el tenor Fabio Armiliato, parella en la vida real, que interpreten els amants a Aida, la faraònica òpera de Verdi.
"Vam començar a cantar junts fa tres anys a Niça, amb un Andrea Chénier. De seguida vam veure que hi havia una química especial que el públic també nota i afavoreix els personatges", diu Dessi, una de les grans dives actuals. "Per sort, ens vam conèixer en la maduresa i hem pogut fer parella artística. La nostra relació es basa en una gran entesa mútua com a éssers humans".
Tant ella com Armiliato, tots dos genovesos, dosifiquen les seves actuacions. "La qualitat de la veu depèn de la quantitat de feina que fas. Nosaltres solem cantar entre 40 i 50 funcions a l'any. És poc, però a la vida també s'ha de disfrutar de la família i la vida". Però el públic del Liceu els tornarà a veure la temporada que ve a Tosca i la següent, a Madama Butterfly.
RETORN AL PASSAT EN DVD
La parella es va mostrar encantada amb aquesta espècie de tornada al passat que suposa cantar entre l'artesanal escenografia de paper que Josep Mestres Cabanes va realitzar el 1945 i que el Liceu va recuperar gràcies a Jordi Castells fa dos anys. El muntatge, amb direcció escènica de José Antonio Gutiérrez, coreografia de Ramon Oller i direcció musical de Miguel Ángel Gómez Martínez, que debuta al coliseu, es gravarà la setmana que ve per realitzar un DVD. Per aquest motiu s'ha retocat el vestuari de Franca Squarciapino.
"M'agraden les produccions a l'antiga com aquesta del Liceu, em recorden els meus començaments amb Aida", va comentar la soprano, poc amant de les posades en escena trencadores. "Interpretar Aida vestida de Rambo no té sentit".
Fabio, més jove, coincideix totalment amb la seva dona: "S'ha de revaloritzar el cant i no desvirtuar l'òpera amb posades en escena polèmiques", diu el tenor, que avui debuta al Liceu. La seva companya ho va fer la temporada 1984-85 amb Otel.lo. Va preparar la seva Desdèmona a marxes forçades. "Havia rebutjat el paper però quan vaig saber que cantaria amb Domingo vaig canviar d'opinió. El vaig estudiar en una setmana. Vaig sortir a escena aterrida", recorda.
El repartiment d'Aida torna a comptar amb el baríton Joan Pons per al paper d'Amonasro (Carlos Almaguer, en el segon repartiment). La llista d'intèrprets es completa amb Michele Crider i Franco Farina (Aida i Radamés), Stefano Palatchi / Danilo Rigosa (El rei), Elisabetta Fiorillo / Carolyn Sebron (Amneris) i Roberto Scandiuzzi (Ramfis).
Marta Cervera
El Periódico