BCN 216 posa imatges a la música a l'Auditori
2/2/2006 |
Diego Masson dirigeix tres obres del segle XX.
El veterà Diego Masson, fundador del grup Musique Vivante i devot de la música contemporània, dirigeix un concert que explora la relació entre música i arts plàstiques, aquesta nit a l'Auditori (21.30 hores). El so el serveix el Grup Instrumental BCN 216. La imatge arribarà en forma de projeccions i jocs de llums.
El programa consta de tres obres del segle XX. La primera, Kammersymphonie, d'Arnold Schönberg, explorarà el paral.lelisme entre la teoria musical del compositor, que també pintava, i els principis de Vassili Kandinsky, artista de l'expressionisme abstracte de qui es projectaran diversos quadros durant la interpretació de la peça.
Couleurs de la cité céleste, d'Olivier Messiaen, una peça que rares vegades es programa, anirà acompanyada d'una il.luminació canviant dissenyada per Xavi Valls que seguirà les indicacions de color que Messiaen va fer a la partitura en un intent de traslladar al públic tots els matisos de l'obra.
EXPERIÈNCIA SINESTÈSICA
"Messiaen era sinestèsic, és a dir, tenia units dos sentits, l'oïda i la vista. I també Kandinsky identificava música amb imatges", diu David Albet, responsable del cicle Visions que estrena nova temporada amb aquest concert. La seva intenció és que aquells que no tinguin aquesta capacitat multisensorial puguin sentir-la.
At first light, de George Benjamin, acomiadarà el programa, que s'executarà sense intermedis per no trencar la màgia. El compositor, deixeble de Messiaen, es va inspirar en un quadro de Turner, Posta de sol al castell de Norham. La seva intenció va ser traslladar l'esquema de la pintura, en què apareix un castell medieval submergit en una intensa llum, a la partitura. La seva interpretació anirà en paral.lel a una projecció de videoart amb imatges del quadro.
Marta Cervera
El Periódico