ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'esperit jazzístic de Gershwin

2/12/2005 |

 

El virtuós pianista Michel Camilo presenta l'enregistrament de 'Rhapsody in blue' fet amb l'OBC dirigida per Martínez Izquierdo i ofereix 'Solo' en directe a l'Auditori.

Si bé l'habitual en aquests casos és fer servir una orquestra americana, si pot ser de Nova York, el dominicà Michel Camilo ha decidit col·laborar amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) per tirar endavant la seva visió personal de la figura de George Gershwin. El treball és Rhapsody in Blue (Telarc), que esdevé un homenatge en tota regla que fa Camilo al seu mestre Gershwin des d'un prisma molt personal, emfasitzant-ne els trets característics del jazz i del swing.

Michel Camilo es declara admirador incondicional de Gershwin. Segons explica, s'identifica amb ell i amb la seva forma oberta de veure la música. "A Gershwin no l'espantava trencar cànons i encara que va rebre moltes crítiques de tots els bàndols, sempre se'n va sortir, fins que el temps acaba fent justícia", afirma. De fet, si alguna cosa tenen en comú aquests dos americans del nord és la seva visió oberta i la seva combinació de música clàssica, jazz i música popular (inclosos els ritmes llatins).

Segons el compositor i intèrpret llatí, "no existeix una altra versió d'un músic del món del jazz que toqui nota per nota la partitura de Gershwin", fins al punt que Camilo ha cercat la partitura real del solo de piano -partitura que havia estat oblidada- per rellegir-la de nou.

Per tant, tot un repte en el qual s'hi suma la Simfònica de Barcelona. Sota la direcció d'Ernest Martínez Izquierdo, l'actual director titular, l'OBC va haver de fer un gran esforç per "captar l'esperit de l'obra de Gershwin", tal com explica el mateix Camilo. El músic, però, va quedar encantat amb la resposta de l'orquestra catalana: "Van treballar molt, sempre preguntaven per captar tots els matisos de l'obra i no van fallar mai". Per la seva banda, Martínez Izquierdo admet les dificultats d'endinsar-se en un compositor com el novaiorquès i alhora recorda "l'atmosfera especial amb què vam treballar amb Michel".

L'enregistrament del disc es va fer el febrer passat, quan l'Auditori es va convertir en un immens estudi de gravació. El resultat és un so potent, amb la força de 90 músics. El disc inclou també el Concert en Fa i el Preludi Núm. 2 del mateix autor però, òbviament, el tema principal és la cèlebre Rhapsody in Blue, que a més d'obrir un dels més destacats films de Woody Allen és una de les obres de música culta més importants del segle XX.

De tot plegat, Camilo se'n sent "enormement feliç". Tant és així que la relació entre l'OBC i Michel Camilo es prolongarà i ja han avançat que per a la temporada 2006-2007 preparen tres concerts amb obres de Ravel i... esclar, Gershwin.

Jaume Pi
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet