El Liceu sedueix a Finlàndia amb 'L'elisir d'amore'
4/8/2005 |
La soprano Mariola Cantarero va conquistar el públic amb la seva airosa interpretació d'Adina.
El debut del Liceu al Festival de Savonlinna (Finlàndia) es va saldar dimarts a la nit amb un excel.lent gust de boca: el públic va respondre amb vuit minuts d'efusius aplaudiments i va disfrutar amb el joc d'amor que van protagonitzar una soprano sobrada de facultats, la granadina Mariola Cantarero, i un tenor de la vella escola, l'argentí Raúl Giménez, que va emocionar amb la seva subtil interpretació de la conegudíssima ària Una furtiva lacrima. L'elisir d'amore de Donizetti va seduir les 2.300 persones --l'aforament al complet-- que es van congregar al pati d'armes del castell d'una bucòlica població de només 28.000 habitants. Durant tres dies, aquesta estrena va ocupar les primeres pàgines dels diaris locals.
La producció de Mario Gas es va haver d'adaptar a un escenari més reduït, cosa que va obligar els cantants a aprendre's nous moviments. La majoria va actuar amb desimboltura, com l'eixerida Cantarero en el personatge d'Adina. La cantant es va convertir en l'estrella de la gala i va demostrar que a més de fer el que vol amb la gola té bons dots interpretatius. Les veus en general van traspassar bé l'escenari, si bé l'orquestra, dirigida per Daniele Callegari, no ho va aconseguir amb tant encert.
FIGURANTS ALBINS
Especialment anecdòtic va resultar contrastar l'escassa expressivitat dels figurants natius --molts albins i de gairebé dos metres d'altura-- amb l'animat cor del Liceu, que va representar amb ganes aquesta òpera bufa amb què el músic bergamasc va inaugurar el gènere comicosentimental. Els espectadors van riure amb les aventures del doctor Dulcarama, que va aparèixer, igual que en el muntatge del Liceu, assegut al sidecar d'una moto antiga. El rol d'aquest xarlatà de fira, el causant que el verdader amor triomfi al final de la representació, va anar a càrrec del baix italià Paolo Rumetz, que, vocalment, no va estar a l'altura. El mateix va succeir amb el baríton Víctor Torres (Belcore).
Però els gestos de complicitat i les sorpreses del muntatge van convèncer els assistents i alguns privilegiats van poder agafar fins i tot l'ampolleta que l'esmentat doctor els va regalar, amb el mateix suposat beuratge màgic que provoca tot l'embolic argumental. Mentre passava això, el públic seguia el ritme de l'enganxosa ària de Dulcamara picant de mans i completament entregat.
El Liceu, el primer teatre espanyol convidat al festival, posarà el colofó a la mostra dissabte. Pel que s'ha vist, aprovarà l'examen amb nota.
Núria Martorell
El Periódico