Fabio Biondi: "El terme 'barroc' no té cap sentit"
7/5/2005 |
El director i violinista italià protagonitza amb el seu grup Europa Galante tres concerts al Festival de Música Antiga.
"Hi ha una proliferació d'interpretacions de 'Les quatre estacions' que són fotocòpies amb la idea només de sobtar el públic"
El Festival de Música Antiga li ha donat carta blanca i ell ho ha aprofitat per presentar un viatge musical per l'Europa del segle XVIII. Fabio Biondi i
el seu grup ofereixen tres concerts al CaixaForum.
El punt de partida que el violinista i director italià ha adoptat és molt clar: "El terme barroc no té cap sentit. Als segles XVII i XVIII hi havia escoles molt diferents, i fins i tot dins d'un país com Itàlia hi havia diferència entre les escoles romana, veneciana i napolitana". La idea de "la carta blanca és intentar donar una visió més global de la història del barroc".
Aquestes escoles a vegades "no es parlaven entre elles", però també hi havia el desig de comunicar-se. Aquest serà l'eix del concert d'avui, amb obres de "compositors francesos que volien italianitzar-se i de compositors italians que volien afrancesar-se". Leclair, Mascitti, Vivaldi i Couperin serviran per il·lustrar aquest procés.
En el segon concert, demà diumenge, l'objectiu és mostrar "la revolució que als anys 30 i 40 del segle XVIII va dur l'escola napolitana quan va arribar al nord d'Itàlia i el nord d'Europa. La vella escola va quedar totalment destruïda". El fruit de la sacsejada va ser el sorgiment de "l'estil galant, un canvi de l'idioma musical gràcies al qual s'entén millor el classicisme de Haydn i Mozart". El contratenor català Jordi Domènech serà el solista d'un programa que rebutja "la concepció moderna que les coses canvien de sobte, al contrari, es desenvolupen a través de petits canvis".
Al costat d'obres de Giacomelli, Hasse i Telemann, també hi haurà mostres d'un Vivaldi de maduresa que intenta adaptar-se als canvis que l'envolten. "No és casualitat que morís a Viena, era l'únic lloc d'Europa que resistia la nova escola i on encara podia intentar sobreviure".
Dilluns tindrà lloc la darrera sessió d'Europa Galante al Festival de Música Antiga amb una eclosió "de l'estil italià, amb els quatre grans violinistes: Corelli, Geminiani, Locatelli i Vivaldi". Com a bombó, Les quatre estacions. Justament, Fabio Biondi es va donar a conèixer fa 15 anys entre el gran públic amb la seva refrescant gravació d'aquesta obra arxipopular. "Ens hi vam acostar d'una manera molt verge, molt pura. Aquesta naturalitat va sobtar molt".
El violinista italià enregistraria un segon cop l'obra, però considera que seria "un error fatal" caure "en un efectisme gratuït, mostrar insensibilitat per la música, transformar-la en un objecte de mercat" amb l'objectiu que la peça semblés nova. "Hi ha una proliferació d'interpretacions que són fotocòpies amb la idea només de sobtar el públic".
En els quinze anys de trajectòria d'Europa Galante, Itàlia s'ha convertit en un dels focus més actius de la música antiga, tot i que "és trist que mai haguem rebut cap subvenció de l'Estat, per això mateix molts grups no han sobreviscut". "És el preu que paga un país amb una cultura melòmana molt forta: és el país de l'òpera, però per molts aquesta comença amb Rossini, no amb Monteverdi".
Xavier Cester
Avui