Martínez Izquierdo ajorna al juny la renovació amb l'OBC
23/3/2005 |
Kiri Te Kanawa, Maria João Pires i Gidon Kremer, en la propera temporada de l'orquestra.
La cita era per presentar la temporada 2005-06 de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), però el que tothom volia saber era una altra cosa: ¿renovarà Ernest Martínez Izquierdo el seu contracte com a director titular?
El músic barceloní era ben conscient de l'expectació i per això la seva intervenció inicial va ser clara: "Em pronunciaré al mes de juny". Martínez Izquierdo va afirmar que preferia fer-ho llavors, per poder "acabar la temporada amb la mateixa força i energia amb què vam començar". Amb les seves actuacions fora del país, els assajos de les darreres actuacions amb l'orquestra i la preparació de la temporada vinent, "ha estat impossible contestar aquest interrogant normal". El músic va afegir que no volia "restar importància" a la presentació d'una "temporada preparada amb molta il·lusió".
El consorci de l'Auditori i l'Orquestra va demanar el 17 de febrer a Ernest Martínez Izquierdo que renovés el seu contracte com a director musical, tot i una votació dels músics de l'OBC que, amb un 87 per cent de vots, es va manifestar en contra de la continuïtat del seu titular. El director tampoc va voler concretar si s'havia reunit amb els músics, si bé va declarar que "sóc una persona dialogant, mai no m'he tancat a parlar amb ningú". El compromís de Martínez Izquierdo amb l'OBC arribava en principi fins al 2006 i si renovés s'estendria fins al 2009, amb opció a seguir fins al 2010.
Renovi o no renovi, Martínez Izquierdo tindrà al seu càrrec set dels 29 programes de què consta la temporada 2005-06, una temporada dissenyada amb un "sentit de continuïtat del projecte artístic" desenvolupat des de fa tres anys. Les grans línies d'acció són "suport a la creació dels segles XX i XXI, presència de grans figures del món de la interpretació i programes amb èpoques i estètiques cada cop més àmplies, per a un públic més ampli". La vocació contemporània de l'OBC es reforça de cara a "convertir les obres del segle XX en clàssics".
El proper curs compta amb destacades figures del panorama musical, començant per la soprano Kiri Te Kanawa i la pianista Maria João Pires. Altres solistes rellevants seran els violinistes Gidon Kremer i Hilary Hahn, els violoncel·listes Truls Mork i Lluís Claret, els pianistes Rudolf Buchbinder i Bella Davidovich i la cantaora Ginesa Ortega.
Pel que fa a les batutes convidades, a més de l'habitual Franz-Paul Decker, principal director invitat (posició que ja no ostenta Lawrence Foster), es podrà veure Christopher Hogwood, Emmanuel Krivine, David Atherton i Eiji Oue (responsable aquest estiu del nou Tristany a Bayreuth), entre d'altres. La temporada també acollirà orquestres convidades: la del Capitole de Tolosa de Llenguadoc, la Nacional d'Espanya i l'Orquestra de València.
Punt i a part és el Festival Mozart, aquest any sota la direcció del violinista austríac Thomas Zehetmair, "un gran nom de la interpretació d'avui en dia que no té la presència mediàtica que mereix", en opinió de Martínez Izquierdo. Schubert estarà present als faristols de l'OBC al costat d'obres de Mozart en una contraposició entre les simfonies del primer i els concerts per a solista del segon.
Pel que fa a compositors, Xostakóvitx i Strauss estaran especialment presents a l'Auditori. Del músic rus se'n commemora, el 2006, el centenari del naixement amb diverses partitures, mentre que del segon, tot i no coincidir amb cap efemèride, hi haurà un parell de monogràfics. Una altra fita històrica recordada serà el 70è aniversari de l'estrena a Barcelona del Concert per a violí 'A la memòria d'un àngel' d'Alban Berg, L'obra estarà acompanyada d'altres d'Anton Webern (que n'havia de dirigir l'estrena el 1936), Robert Gerhard (responsable del festival que en va fer possible la première) i Benet Casablancas. Aquesta darrera peça és un dels dos encàrrecs -l'altre s'ha fet a Lleonard Balada- que l'OBC estrenarà al llarg de la propera temporada.
Més descomptes als joves
A nivell organitzatiu, la novetat més significativa és la creació d'un nou torn d'abonament entre setmana per a programes (set en total), dels quals se n'oferiran quatre audicions. Joan Oller, director general de l'Auditori, explicava la decisió com a mesura per satisfer l'augment de públic. Els objectius per al 2005-06 són 165.000 assistents i 12.600 abonats (davant els 12.008 del curs actual). També s'ampliaran els descomptes per a joves amb abonaments familiars per a nois i noies de 10 a 17 anys (75 per cent de descompte) i abonaments per als qui tinguin entre 17 i 24 anys (50 per cent de descompte). A més, es facilitarà als abonats la possibilitat de canviar les seves localitats.
En el panorama futur de l'Auditori, un cop ja instal·lada l'Escola Superior de Música de Catalunya, hi ha la llargament esperada Sala de Cambra, prevista per al primer terç del 2006, i el trasllat del Museu de la Música, el darrer trimestre del mateix any.
Xavier Cester
Avui