Kiri Te Kanawa, Keith Jarrett i Savall, estrelles a Peralada
8/4/2003 |
El festival de l'Alt Empordà prepara l'edició més plural i eclèctica.
La diversitat serà la targeta de presentació del pròxim festival de Peralada. La presència de dives com Kiri Te Kanawa, virtuosos intèrprets com el violagambista Jordi Savall, els treballs de l'inclassificable director teatral Robert Wilson i l'eclèctic jazzman Keith Jarrett marquen les tendències d'una programació que reuneix, des de l'11 de juliol fins al 20 d'agost, 21 espectacles d'òpera, música, ballet i recitals lírics.
Quatre estrenes absolutes destaquen entre les novetats. Dues d'a- questes estrenes, el Cancionero de Palacio i la versió musical de les Cròniques, de Ramon Muntaner --interpretada pels grups Hespèrion XXI i Capella Reial de Catalunya, de Jordi Savall, amb direcció de Joan Ollé--, contribueixen a la recuperació del patrimoni musical espanyol. L'enfant terrible de la jove escena catalana i flamant director del Lliure, Àlex Rigola, debuta en el terreny musical amb el renaixentista Cancionero de Palacio: 15 cançons sobre amor, sexe i religió de l'època dels Reis Catòlics, interpretades pel conjunt Capella de Ministrers.
TÁVORA I LA SEVA VERGE
Les altres dues estrenes absolutes del festival són una coreografia de Carmen, de Bizet, realitzada per Ramon Oller i Cristina Hoyos; i Imágenes andaluzas sobre Carmina Burana, la particular visió de Salvador Távora sobre el popular oratori de Carl Orff. El director de La Cuadra de Sevilla assegura en el programa del festival que "Carmina Burana és una verge lorquiana i una atractiva i sensual dona".
El jazz estarà representat pel concert que Keith Jarrett interpretarà amb Gary Peacocck i Jack DeJohnette i el que l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) farà amb el pianista de jazz llatí Michael Camilo. Un altre dels puntals de la mostra serà The temptation of Saint Anthony, una òpera gospel que adapta el conte de Flaubert amb direcció escènica del singular Robert Wilson.
A diferència d'anteriors edicions aquest any el festival no comptarà amb els músics de l'Orquestra de Cadaqués, la seva formació oficial. El motiu, segons el director, Luis López de Lamadrid, és l'absència d'una òpera de producció pròpia. Tot i que no va voler parlar de crisi --el pressupost de la passada edició de 450 milions de pessetes es manté-- queda clar que el festival s'ha estret el cinturó. Però això no afectarà l'habitual representació de consagrades figures líriques com Kiri Te Kanawa i Maria Guleghina, i de dives del teatre i el cine com Hanna Schygulla. La mítica actriu alemanya interpretarà, per primera vegada en castellà, textos de Borges.
El baríton Carlos Álvarez i el duo format per la soprano Montserrat Martí --filla de Montserrat Caballé-- i per la mezzo Elena Makarova --descendent directa d'Elena Obratzova-- completen els recitals lírics. Teatre de l'Òpera de Halle, ciutat on va néixer Händel, a qui aquest any està dedicat el cartell del festival, realitzat per Nazario, interpretarà dues òperes de Strauss --Ariadne auf Naxos i Elektra-- i un concert amb música del compositor.
En el capítol del ballet es donaran cita des de l'última creació de la companyia Momix, Opus Cactus, fins a clàssics del Ballet Béjart, passant per l'exòtic ballet de l'Òpera de Xangai, que si la pneumònia atípica no ho impedeix, interpretarà el clàssic Coppélia, de Delibes.
Marta Cervera
El Periódico