Michael Noone i l’Ensemble Plus Ultra recuperen música inèdita de Morales
1/3/2005 |
El conjunt vocal anglès Ensemble Plus Ultra, que dirigeix Michael Noone, acaba d’editar en disc compacte, a través del segell madrileny Glossa, Morales en Toledo. Es tracta d’un recull de 14 peces en llatí del compositor sevillà Cristóbal de Morales (c.1500-1553) extretes del Còdex 25 de la Catedral de Toledo, on el músic andalús va treballar-hi entre 1545 i 1547.
Segons Michael Noone, responsable de la recuperació del manuscrit que contenia la música d’aquest Còdex, “després de mesos d’intens treball, vaig poder afirmar, sense cap mena de dubte, que el llibre coral en pergamí contenia 20 obres de Morales, de les quals almenys 14 eren pràcticament desconegudes i, a més, una part important portava la firma autògrafa del compositor.”
Aquest descobriment i la posterior gravació d’aquesta música fa trontollar la visió que fins ara es tenia de la biografia de Morales, a qui es considerava ja en declivi, un cop va tornar de la seva estada de dotze anys a Roma. Per Noone "la recuperació d’aquestes obres demostra que en realitat Morales estava al cim de la seva carrera".
Les catorze obres inèdites contingudes en aquest disc provenen dels Còdex 25 (11) i també dels Còdex 21 (2) i 16 (1). Van ser copiades per l’escriva de música de la Catedral de Toledo, Martín Pérez, entre els anys 1546 i 1549. Segons Noone "farà falta un altre disc sencer per completar la nostra visió d’aquells 23 mesos notables" en què Morales va residir a Toledo.
La Porta Clàssica