Montsalvatge al país dels Grammy
13/2/2005 |
«El gato con botas», del compositor gironí, competirà avui per al premi a la millor gravació d'òpera.
L'òpera El gato con botas , del compositor gironí Xavier Montsalvatge (1912-2002), editada per Columna Música, competirà aquesta nit per al premi Grammy al millor enregistrament d'òpera del 2004. Els guardons més importants de la indústria discogràfica es lliuraran en una gran gala al Staples Center de Los Angeles, amb el luxe habitual, com si el sector no visqués la crisi més important de la seva història. Entre les 107 categories dels Grammy, destaca la de millor àlbum, amb cinc candidats ben diferents: Green Day, Alicia Keys, Usher, Kanye West i Ray Charles, que té 10 nominacions pel seu àlbum de duets pòstum, Genius loves company .
Els Grammy són un món a part dins l'univers musical. Només en aquests guardons pot haver-hi un finalista com l'expresident Bill Clinton, que competeix en la categoria de millor àlbum parlat (spoken word album, tota una incomprensible tradició anglosaxona) amb l'autobiogràfic My life. Donant un cop d'ull a la categoria número 72, la de millor àlbum de world music contemporània, s'hi pot trobar el Cositas buenas de Paco de Lucía compartint honors amb Youssou N'Dour, Bebel Gilberto i els Gipsy Kings. I arribats a la categoria 73ena, sempre és un plaer comprovar que es continuen publicant prou discos de polca per omplir, si més no, les cinc places d'aquest apartat. El mateix es podria dir del premi al millor àlbum de música hawaiana.
Sobta comprovar que la indústria és prou caritativa per donar una segona oportunitat als seus fills més problemàtics: hi ha set candidatures per a l'últim disc de Green Day, American Idiot, una espècie d'obra conceptual postpunk sobre la situació sociopolítica d'uns Estats Units en guerra. Fins i tot les Dixie Chicks, que van estar a punt de ser llançades a la foguera per les seves crítiques antipatriòtiques contra la intervenció a l'Iraq, són candidates a un dels premis de country. En canvi, els intocables U2 tenen només tres nominacions per Vertigo, la qual cosa, en el seu cas, és un relatiu fracàs.
D'altra banda, és molt saludable que els Grammy hagin tingut en compte clàssics que han conegut millors èpoques com ara Prince -cinc candidatures per Musicology- i Brian Wilson amb el seu faraònic Smile, que lluitarà amb joves talents com Norah Jones i Joss Stone i el ja difunt però imparable Ray Charles per al premi al millor àlbum vocal de pop.
En la categoria de millor àlbum de música alternativa, hi ha Björk, Franz Ferdinand -que acaben de triomfar a casa, als British Awards-, PJ Harvey, Modest Mouse i Wilco. En canvi, The Killers, que podrien ser considerats «alternatius» -almenys tant com la majoria dels esmentats abans, que estan vinculats a companyies multinacionals-, lluiten per al Grammy al millor àlbum de rock amb Elvis Costello, Velvet Revolver, Hoobastank i Green Day.
A més de curiositats com Los Lonely Boys -tres germans texans d'origen mexicà que tenen diverses candidatures, entre elles la de millor nou artista-, en aquesta edició destaquen les 9 candidatures d'Usher, que ha revolucionat el nou pop comercial negre o R&B amb Confessions, i les 8 de Kanye West, que seria el seu equivalent en el món del hip-hop, gràcies a l'excel·lent The college dropout, sense oblidar tampoc Alicia Keys o Gwen Stefani, que té candidatures en solitari i amb No Doubt.
Un gat operístic
En aquest context marcat sobretot per factors de comercialitat, els premis de música clàssica i òpera dels Grammy queden relegats a un segon terme. En qualsevol cas, la nominació d'El gato con botas, una òpera de Montsalvatge amb llibret de Néstor Luján, és un bon incentiu per al segell català Columna Música, que ha reunit en aquesta producció d'Antoni Parera Fons el director Antoni Ros Marbà, els cantants Marisa Martins, Antoni Comas, Isabel Monar, Enric Martínez-Castignani i Stefano Palatchi, i l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. Els seus competidors? Mozart, Monteverdi, Purcell i Scarlatti, gent poc preocupada per les llistes de vendes.
Xavier Castillón
El Punt