Berlín descobreix l'últim retrat de Mozart
29/1/2005 |
La pintura va ser feta un any abans de la seva mort i el compositor aparenta més de 35 anys.
Johann Georg Edlinger va immortalitzar en un quadre el genial compositor Wofgang Amadeus Mozart un any abans de la seva mort. La seva existència s'ha fet pública 215 anys més tard.
"Quan la gent pensa en Mozart li vénen al cap les imatges d'estil rococó de les boles de xocolata Reber o la visió dionisíaca que el representava perfectament a la pel·lícula Amadeus". El diari Frankfurter Allgemeine Zeitung intentava la setmana passada il·lustrar amb aquest exemple que el retrat de Mozart descobert l'any passat al museu d'art clàssic de Berlín Gemälde Galerie, 215 anys després de ser realitzat, és una autèntica excepció. Els representants del centre confirmaven dijous a la presentació en públic d'aquest oli del pintor bavarès Johann Georg Edlinger que la seva importància és gran perquè hi ha pocs quadres sobre el geni austríac.
L'expert Wolfgang Seiller va anunciar l'any passat la troballa després d'haver confirmat la seva autenticitat mitjançant un sistema informàtic especial i la comparació dels trets del seu rostre amb els d'un altre retrat que es conserva al Museu Cívic de Bolonya. L'aleshores Galeria de Berlín va adquirir el 1934 el quadre com un retrat d'un personatge anònim. La compra estava justificada pel prestigi d'Edlinger dins el món artístic alemany. Per crear l'obra, el pintor es va trobar amb Mozart entre 1789 i 1790 durant una estada del músic a Munic, un any abans que aquest morís. És per això que la direcció de la Gemälde Galerie assegura que és l'últim retrat que se li va fer.
"Relaxat i espontani"
El museu informava per primera vegada del descobriment el juliol del 2004. Els conservadors del centre han explicat en un article a la revista de la institució que els primers treballs de restauració del quadre es van realitzar el 1983 i que van trigar anys a completar aquesta feina perquè la pintura estava en un estat lamentable per l'efecte del clima. Part del patrimoni artístic d'Alemanya es va fer malbé durant els intensos bombardejos de la Segona Guerra Mundial i els efectes negatius de la postguerra es van allargar especialment a Berlín per la tensió política i la divisió de la ciutat. Els experts de la Gemälde Galerie han destacat de l'obra que aporta nombroses característiques fins avui desconegudes de la vida de Mozart: "L'oli presenta una persona distesa i relaxada... Detalla amb força el seu caràcter. Sense embellir-lo, amb realisme".
Mozart apareix com una persona que aparenta ser més gran dels trenta-cinc anys que tenia, més grassa del que l'espectador s'espera, amb un somriure enigmàtic i assegut en un sofà de l'època. El que més destaca és la seva mirada, amb uns ulls molt oberts, d'un blau intents i que també mostren una persona cansada, si es tenen en compte les bosses que s'identifiquen fàcilment. El quadre es va presentar coincidint amb l'aniversari del naixement de Mozart i per ser un dels principals atractius de la Nit dels Museus que se celebra avui a Berlín, una jornada on els centres d'art de la ciutat obren fins ben entrada la matinada a preus reduïts.
L'expectació que provocava ahir aquesta novetat en el segon dia d'exposició era més aviat reduïda. Malgrat la descoberta, la pintura ha estat col·locada a la sala més amagada del museu, a la planta subterrània de l'edifici i en una àrea on s'exposen treballs d'èpoques molt diverses. Però la dificultat per trobar la seva ubicació pot ser també un avantatge, perquè perdre's a la Gemälde Galerie suposa descobrir el que és possiblement el millor museu de pintura de Berlín. Piero della Francesca, Dürer, Hans Holbein, el Greco, Caravaggio, Velázquez i Rubens són alguns dels mestres de la pintura clàssica que acompanyaran des el retrat més real que existeix de Mozart.
Cristian Segura
Avui