ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu dedica la temporada a Victòria dels Àngels

19/1/2005 |

 

El coliseu estrenarà quatre òperes dins d'una programació de contenció.

Gustav Mahler va dir que en la partitura hi és tot menys l'essencial i la Fundació del Gran Teatre del Liceu ha posat un exemple comprensible d'aquesta asserció amb la dedicatòria a la desapareguda soprano Victòria dels Àngels de la seva pròxima temporada 2005-2006 que ahir es va presentar. "Amb la seva veu ens va donar l'essencial", resumeixen. Un concert dedicat a la seva memòria, el 9 d'octubre d'aquest any, serà una espècie de reparació històrica pels anys que el coliseu --en una etapa no vinculada a l'actual direcció-- no va ser excessivament generós amb la cantant. El concert reunirà diversos cantants que recordaran el seu repertori i també recollirà antigues gravacions de la diva.

La voluntat de contenció del contracte programa firmat recentment es fa evident en una programació en què els títols operístics tendeixen a reduir-se respecte a l'actual temporada. Seran 9 òperes representades, dos títols en versió concert, un en petit format i una altra òpera de cambra al Romea; quatre estrenes en total.

En paraules de Joan Matabosch, director artístic, la temporada que ve planteja un equilibri "entre novetats i repertori popular". Del primer cas en serà bona mostra l'estrena a Espanya i al Liceu de Die tote Stadt, procedent del festival de Salzburg, de l'alemany Erich Wolfgang Korngold; la seva fama com a compositor rigorós va quedar diluïda per la seva etapa com a creador de partitures en l'època daurada de Hollywood, on va recalar arran de la persecució nazi. A destacar la direcció d'escena de Willy Decker. També innovadora, i possiblement polèmica, serà la direcció de Calixto Bieito, enfrontat a una joia de la modernitat com Wozzeck, d'Alban Berg, producte d'una maratoniana coproducció a cinc bandes (Liceu, Real, Opernahaus de Hannover, Houston Grand Opera, Òpera Nacional de Lituània). Una altra estrena liceística és Ariodante, un dels grans títols de Händel amb la veu de Vesselina Kasarova sota la direcció de Harry Bicket. La recuperació de María del Carmen d'Enric Granados, en versió concert i l'estrena absoluta d'El ganxo de Mestres Quadreny o Juana, de Enric Palomar, estan en aquesta línia.

RÈCORD POPULAR
Els gustos més tradicionals quedaran satisfets amb les 22 funcions --tot un rècord-- de Madama Butterfly, amb Fiorenza Cedolina --la Cio Cio Shan més sol.licitada del moment-- i amb l'Otello, de Verdi, absent del Liceu des de fa 18 anys. "Perquè costa molt trobar el tenor que suporti el paper titular", segons assenyala Matabosch. El seleccionat ha estat José Cura.

Un rol també dífícil d'afrontar és el d'Idreno que el tenor Juan Diego Flórez defensarà a Semiramide --un Rossini seriós-- en una versió no destrossada per les conveniències. Un altre plat fort serà La Gioconda, de Ponchielli, amb Deborah Voight i l'art d'Ángel Corella en l'arxiconeguda Danza de las horas.

Idomeneo, de Mozart, amb María Bayo --la particular commemoració liceística del 250 aniversari de la mort del compositor--, la reposició d'un Lohengrin polèmic com el de Peter Konwtischny, que situa el drama wagnerià en un col.legi, i la versió concert de Nabucco, a major glòria de Maria Guleghina, completen la programació.

Elena Hevia
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet