ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La puput de Henze aterra al Real

27/11/2004 |

 

El colisseu madrileny presenta la darrera òpera del compositor alemany, 'L'upupa', estrenada l'any passat a Salzburg.

Hans Werner Henze presenta al Real 'L'Upupa und der Triumph der Sohnesliebe', una faula oriental sobre el viatge iniciàtic de tres fills a l'encalç de l'ocell de la felicitat.

En una Aràbia mig real, mig inventada, L'Upupa und der Triumph der Sohnesliebe (La puput i el triomf de l'amor filial) presenta tres germans a la recerca de l'ocell de la felicitat que tant anhela el seu pare, Al Radshi (Alfred Muff). Mentre Adshib (Axel Kohler) i Gharib (Anton Scharinger), dos bufons diabòlics, prefereixen fer el ronso, Al Kasim (Matthias Goerne), l'heroi del conte, no oblida l'amor patern i amb l'ajut inestimable del Dimoni (John Mark Ainsley), més angelical que demoníac, es llança a la recerca de la puput. Però el camí li depara molts perills, encarnats en el sultà Malik (Hanna Schwarz) i el tirà Dijab (Gunter Missenhardt). Sense oblidar l'amor de Badi'at (Ofèlia Sala).

Un veritable conte de fades basat en una faula oriental, amb llibret i música de l'autor, coproduït pel Real, la Deutsche Oper de Berlín i el Festival de Salzburg, on es va estrenar l'any passat, i que es representarà a Madrid entre el 7 i el 23 de desembre. L'òpera, segons el director d'escena Dieter Dorn, no deixa de ser "una paràbola de la vida". O el que és el mateix: amor, amistat i el pas del temps. Tenint sempre present que és més important caminar que el camí en si.

"Amb les seves esperances, pèrdues, nostàlgies i mirades posades en el futur", continua el director musical. "És una manera d'apropar-se a la vida tal com és, amb els seus temes seriosos, però explicats de forma irònica i amb un punt d'humor", afegeix. Sense oblidar, com apunta Dorn, que Henze ha concebut l'obra "en un ambient atemporal perquè l'espectador pugui fantasiejar". Així mateix, Daniel remarca el fet que la partitura de Henze té "moments bellíssims" en què es veuen reflectits els quatre elements bàsics de la natura: terra, foc, aire i aigua.

Per la seva part, Ainsley ha volgut deixar clar que el seu rol no és un dimoni a l'ús, amb les seves consegüents connotacions negatives, sinó que "és un guia espiritual un xic malhumorat". Així mateix, ha volgut destacar "l'instint i sentit creatiu" de Henze a l'hora de forjar "un conte completament nou però que al capdavall no deixa de resultar familiar, ja que és possible de sentir-hi els ecos de La flauta màgica i El cavaller de la rosa o de Mozart, Bach i Mahler". Ofèlia Sala assenyala "la poètica i lirisme de l'obra" i puntualitza que el seu personatge és "una barreja de dolçor i lluita".
Malgrat que Henze havia avançat que L'upupa era la darrera òpera que componia, Dorn no s'ha mossegat la llengua i revela que el compositor ja està treballant en una comèdia ambientada a Nàpols que veurà la llum el 2008 a Munic.

Ramon Palomeras
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet