Cléopâtre» uneix les Montserrats al Liceu
8/10/2004 |
Mare i filla cantaran per primer cop una òpera juntes al coliseu català, en el cinquè aniversari de la reconstrucció.
El Gran Teatre del Liceu estrena Cléopâtre , l'obra pòstuma de Jules Massenet, en una actuació en què apareixerà la prestigiosa diva catalana Montserrat Caballé, que cantarà per primer cop una òpera amb la seva filla, la soprano Montserrat Martí, a l'escenari barceloní. Aquesta obra, que s'oferirà en versió concert el 13 i el 16 d'octubre, coincideix amb la celebració, ahir, dels cinc anys de la reobertura del Liceu després de l'incendi. El baríton malagueny Carlos Álvarez, en el paper de Marc Antoine, i el tenor rus Nikolai Baskov, en el de Spakos, completen el repartiment, i la direcció musical l'assumeix Miguel Ortega. L'òpera en quatre actes i cinc escenes està basada en un llibret de Louis Payen.
«És una obra magnífica i delicada en els seus diferents nivells», va afirmar ahir Montserrat Caballé durant la presentació de l'òpera Cléopâtre. Caballé, que ja va interpretar aquesta peça en el Festival del Mediterrani de Roma el 2002, interpreta el paper de la reina egípcia, un rol que defineix com «expressiu» i que requereix «murmurar» en certs passatges. De l'òpera pòstuma de Massenet, la soprano va destacar-ne el difícil contrast que ha de reflectir l'orquestra entre dos mons, el romà, «enèrgic i rígid», i l'egipci, «romàntic i sensual». La diva catalana va avançar que està preparant una altra obra de Massenet, Eva, que estrenarà, si tot va bé, «al maig i a prop d'aquí».
La soprano Montserrat Martí, que interpreta el rol d'Octavie, la dona de Marc Antoine, va confessar que és una experiència «molt emocionant» sortir a l'escenari del Liceu al costat de la seva mare. «És com unir totes les emocions d'una vida», va dir, i va explicar que fins i tot abans de néixer ja va visitar el Liceu, al ventre de la seva mare embarassada. Caballé, rient efusivament, va contar l'anècdota que, en aquella època, mentre cantava, entre acte i acte, anava a donar el pit a la petita Montserrat al camerino. Les dues van manifestar també la seva alegria per la celebració, ahir, dels cinc anys de la reconstrucció del Liceu. «La primera vegada que vaig pujar a l'escenari, un cop restaurat, va ser molt emocionant. Era com si no hagués canviat res, només els camerinos, que eren molt més còmodes», va dir Martí.
El tenor malagueny Carlos Álvarez va declarar que era un «privilegi» cantar al costat de les dues Montserrats. «És una òpera molt familiar», va dir somrient. Del seu paper de Marc Antoni, va destacar-ne que la dificultat és més «d'expressió que tècnica». També va assenyalar que Massenet «tracta amb una tendresa molt especial les veus greus».
Per la seva banda, Miguel Ortega, que assumeix la direcció musical, va afirmar que l'orquestra del Liceu està «en un moment molt feliç», gràcies als canvis aportats pel nou director artístic de l'entitat, l'alemany Sebastian Weigle. «La gran virtut de l'orquestra és la flexibilitat, essencial per a aquesta composició de Massenet que transita d'una precisió rítmica beethoviana a uns sons propers a Debussy, com l'escala de tons», va comentar. Aquesta producció de Cléopâtre es portarà properament al Teatro Real de Madrid.
Valèria Gaillard
El Punt