Mehta: "La música no canvia fronteres, però uneix la gent"
13/9/2004 |
El director inaugurarà demà la temporada del Palau amb l'Orfeó Català.
Zubin Mehta obrirà demà la temporada del Palau de la Música, on dirigirà la Simfonia número 3 de Mahler en Re menor. Des de Madrid, el mestre es va mostrar ahir molt orgullós de dirigir el concert inaugural a la Bayerisches Staatsorchester (Orquestra de l'Òpera de Baviera) i de comptar amb la mezzosoprano Marjana Lipovsek, l'Orfeó Català i el seu cor infantil.
"Aquesta orquestra de l'Òpera de Baviera se sent molt a gust amb el repertori centreeuropeu, Wagner i Strauss, i això fa que estiguin especialment pròxims a Mahler", va explicar el prestigiós director, que ahir va inaugurar la temporada a l'Auditori Nacional de Música. A Madrid ofereix aquesta nit el seu segon concert amb dues obres de Strauss, Don Quixot i Vida d'heroi.
La tercera simfonia de Mahler és la seva predilecta:"Potser perquè és l'única que no guarda relació amb la mort; és optimista del principi a la fi". L'alegria d'aquesta obra no només la percep el públic que l'escolta. El director indi ha comprovat que, després d'interpretar-la, els membres de l'orquestra també se senten feliços. I això, assegura, "no passa quan toquen El capvespre dels déus de Wagner".
Convençut del poder pacificador que té la música, Mehta va assegurar que estava disposat a actuar a l'Iraq demà mateix si l'hi convidessin. Però el preocupa davant de qui tocaria: "Si fos davant de tots, xiïtes, sunnites i kurds, ho faria, perquè la música no canvia les fronteres però sí que uneix i fa somriure. El que és segur és que en aquelles dues hores i mitja hi hauria pau i valdria la pena".
PER A ISRAELIANS I PALESTINS
Abans d'anar a l'Iraq, somia a tocar a Israel per a israelians i palestins, junts. Ja ho va fer l'any passat, però davant d'israelians i araboisraelians. Diu que no hi havia palestins i que, en tot cas, no es fa amb suficient freqüència. Del que també està molt orgullós és de la reorganització de l'Escola de Música de Tel Aviv, que, a partir del novembre, portarà el seu nom i inclourà alumnes àrabs.
Mehta va explicar que està molt involucrat en la programació del Teatre de l'Òpera de València, i que això l'obligarà, a partir del 2006, a passar dos o tres mesos a l'any a Espanya. "Faré una col.laboració amb La Fura dels Baus el 2007 per muntar L'anell dels Nibelungs, però tot depèn de quan acabi el senyor Calatrava l'edifici; per ara no hi ha res de segur". En la seva tasca de conseller el preocupa, sobretot, formar una orquestra "del més alt nivell". El requisit és que L'anell de Wagner soni a la perfecció, perquè pensa que, si ho fan bé, "podran tocar qualsevol cosa".
Davant de la pregunta de si les noves generacions de músics s'impliquen políticament, Mehta va respondre que sí, encara que, en la seva opinió, tot és qüestió de temps: "Primer es concentren en les carreres però, tan bon punt comencen a viatjar, tard o d'hora s'hi involucren. A mi no només em preocupa l'Índia, d'on procedeixo, sinó que també em sento frustrat per tot el que passa als Estats Units, encara que no hi pugui fer res".
En un moment en què molts dels artistes nord-americans expressen les seves opinions, Mehta va estar d'acord en el fet que el món de la música clàssica a penes s'hi involucra, però va fer broma a l'explicar aquest comportament: "Tots els compositors i directors nord-americans són republicans". Tot seguit, va aclarir que el problema és la falta de projecció i que a la gent sí que li importa el que opini un actor, però no un músic. On sí que es té en compte la seva opinió és a Israel, i, encara que parlar clar li ha comportat "algun problema", Mehta afirma que no li importa, perquè està segur que la majoria de la gent d'aquell país el respecta.
Luz Sanchís
El Periódico