Sebastian Weigle: 'Vull donar a conèixer el repertori actual alemany al públic barceloní'
11/9/2004 |
El nou director artístic del Liceu, Sebastian Weigle, s'ha estrenat aquesta setmana.
El director d'orquestra Sebastian Weigle (Berlín, 1961) s'ha estrenat aquesta setmana com a nou director musical del Gran Teatre del Liceu dirigint La cançó de la terra , de Mahler. Weigle, que substitueix el director francès Bertrand de Billy per un període de tres anys, afronta el càrrec amb la voluntat de donar encara més protagonisme a Wagner en el programa, sense trencar amb els grans clàssics italians, i dedicar una atenció especial al repertori alemany actual.
A Alemanya ha estat escollit pels crítics com el millor director de la darrera temporada per la seva versió de La dona sense ombra, de Strauss, i el Festival de Bayreuth li ha encarregat la nova producció dels Mestres cantors de Nuremberg, de Wagner, per al 2007. A la Staats Oper de Berlín ha servit com a director principal des del 1997 fins al 2002, i encara hi dirigeix sovint com a director convidat. Aquest currículum brillant s'amplia ara amb el nomenament de director musical del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, un càrrec directiu que assumeix per primera vegada.
«Vaig trigar tres dies per decidir acceptar l'oferta del Liceu, però al final vaig dir que sí perquè tinc molt bon record de les vegades que he vingut a dirigir a Barcelona, com amb La flauta màgica, i, a més, no m'anirà malament posar una mica de sol a la meva vida», somriu Sebastian Weigle, instal·lat fa poc al seu despatx de la Rambla.
El jove director berlinès afronta el seu nou càrrec amb la il·lusió de desenvolupar projectes interessants i la voluntat de col·laborar estretament amb l'orquestra i el cor del Liceu, que ha qualificat de «meravellosos». «Els músics tenen un gran potencial que mirarem de desenvolupar al màxim», assegura.
Un dels seus objectius com a director artístic del Liceu és oferir en el futur encara més protagonisme a Wagner, un dels autors que més aprecia. «No descarto tornar a dirigir L'anell dels Nibelungs sencer, encara que es vagi fer la temporada passada», comenta.
Malgrat declarar-se wagnerià integral, assegura que té uns gustos musicals força eclèctics, que abasten des de Mozart fins a autors italians i anglesos. En els futurs programes també li agradaria donar una cabuda especial a autors eslaus i russos, sense oblidar els grans clàssics: «Sempre cal tenir presents les grans òperes, com La Traviata i Carmen, per exemple, combinades amb obres no tan conegudes, com El cas Makropulos, de Janácek.» Per Weigle, és important fomentar les estrenes absolutes,
encara que considera que en un termini tan curt (tres anys) té poc marge per promoure-les. «Sobretot vull donar a conèixer el repertori alemany actual, autors sovint perseguits pel nazisme, al públic barceloní.»
Després d'estrenar-se com a director artístic aquesta setmana amb El cant de la terra, de Mahler, Weigle obrirà la temporada 2004/2005 d'òpera amb el clàssic rus Boris Gudonov, de Mussorgski, el dia 29. D'aquesta obra oferirà 12 funcions fins al 17 d'octubre. En la propera temporda té previst de dirigir La ciutat morta, d'Erich Wolfgang Korngold, que es va estrenar amb èxit l'agost passat en el Festival de Salzburg
V. Gaillard
El Punt