12/4/2025 |
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va rebre ahir al vespre una forta ovació a l'Auditorio Nacional de Música de Madrid en el primer dels concerts que ofereix aquest cap de setmana a la capital estatal. El seu mestre titular Ludovic Morlot va dirigir la formació en una vetllada imperdible farcida de compositors estimats i coneguts pels seus intèrprets i pel públic, que va rebre amb especial entusiasme les obres que es van interpretar de Maurice Ravel, de que enguany se celebra el 150è aniversari del seu naixement, així com un simpàtic bis final de George Gershwin (Walking the dog).
El concert va arrencar amb la versió per orquestra del 1919 de l'Alborada del gracioso de Ravel, una evocació progressiva i animosa del despertar del dia, que va comptar amb intervencions destacades de l’arpa, la flauta, el fagot i la percussió. A continuació, la violinista alemanya Carolin Widmann, solista convidada, va protagonitzar el Concert per a violí de Robert Gerhard, plat fort patrimonial d'un repertori, que va entomar la segona part del concert amb l'última estrena d'un dels compositors catalans amb més projecció internacional avui dia: Hèctor Parra. L'OBC va interpretar Deux constellations pour orchestre d’après Joan Miró, la versió per a orquestra d'una peça inicialment concebuda per piano a quatre mans i actor presentada la temporada passada, encàrrec de L'Auditori.
Ravel va posar també el punt i final a la cita de l'Auditorio Nacional que arribar al 84 % d'ocupació. L'OBC va oferir la seva versió orquestral de Quadres d’una exposició de Modest Mussorgski, peça originalment composta per a piano. Una passejada musical pels mons fantasiosos, on els instruments de l'orquestra van plasmar eficaçment els colors i relats dels quadres d'aquesta obra clau de la història del simfonisme. De fet, les dues obres de Ravel que ahir es van interpretar formen part del 3r CD (dels 6 totals) de l'integral del compositor que l'OBC està enregistrant amb Ludovic Morlot i que veurà la llum properament.
Dues sessions més d'aquest mateix concert estan previstes avui dissabte 12 d'abril i demà diumenge en sessió matinal, a l'Auditorio Nacional.
Properes cites de la gira OBC
Dues setmanes després de visitar la capital espanyola, l'OBC reprèn el tren i viatja a França, on farà parada a l'Auditorium Lyon el 25 d'abril i al Grand Théâtre d'Aix-en-Provence, on debutarà al Festival de Pasqua, l'endemà 26 d'abril. L'orquestra hi interpretarà el mateix repertori que a Madrid, substituint però l'obra de Gerhard i la solista de la peça Carolin Widmann pel Concert per a piano en Fa de George Gershwin, interpretat per Lucas Debargue.
A l'estiu, la gira continua a la capital dels Països Baixos, seu ja coneguda per la formació catalana. El 18 de juliol presentaran al Concertgebouw un repertori que inclourà, un cop més, la seva versió de Quadres d’una exposició de Mussorgski, Tzigane i la seva Sonata per a violí n.2 amb el gran Renaud Capuçon al violí. L'aportació catalana al programa arriba amb la inclusió com a peça d'obertura de la Simfonia efímera José Río-Pareja, estrenada el passat mes de desembre a L'Auditori per encàrrec de l'equipament en tant que compositor convidat d'aquesta temporada.
Catclàssics