ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Arriba la 8a edició del festival Espurnes Barroques amb el lema 'Enjoia't!'

14/3/2025 |

 

El festival Espurnes Barroques arriba a la vuitena edició ampliant l’oferta cultural a cinc caps de setmana entre el 9 de maig i el 8 de juny a la Catalunya Central.

Sota el lema “Enjoia’t!”, el festival Espurnes Barroques arriba a la seva vuitena edició programant una quinzena de propostes artístiques —la meitat de les quals, de producció pròpia—, acompanyades de cinc tallers, dues taules rodones, dues instal·lacions artístiques, un dinar entre vinyes amb música, cinc conferències i una setantena d’accions socials i educatives. Ho farà a llarg de cinc caps de setmana ininterromputs de maig i juny apostant per una major transversalitat de les propostes, amb l’obertura a diverses disciplines artístiques (arts plàstiques, dansa, etc.) i establint convenis de col·laboració amb més entitats i agents culturals del país. Fidel als seus principis, Espurnes Barroques continua apostant principalment pel talent jove del país i pels músics catalans, sense descuidar, però, les figures internacionals; i ho fa ampliant el seu radi d’acció, incorporant nous enclavaments i realitzant actuacions en una vintena de municipis de 5 comarques diferents.

La línia de programació: Enjoia’t!
El festival d’aquest 2025 girarà al voltant de la idea de joia, posant en dubte que les joies siguin objectes superflus per a la nostra existència, i connectant-les amb la naturalesa. Per això el cartell d’enguany presenta la soprano Raquel Andueza —que va perdre la veu i ha tornat a recuperar-la— enjoiada amb un penjoll de malva i unes arracades de gavarrera, que tenen propietats magnífiques per al mal de coll. La connexió entre la joia com a objecte ornamental i les plantes que apareixen al cartell ve de la reflexió que tant les unes com les altres són aparentment quelcom superflu per a la nostra existència, a diferència de l’agricultura, que ens és necessària, en tant que ens permet alimentar-nos. Però les joies no ho són, de supèrflues, no sols perquè ens connecten amb el nostre passat i la nostra memòria (les joies de la iaia…), sinó perquè no hi ha cap altre animal que faci objectes per embellir-se, la qual cosa és un tret diferencial de la nostra espècie i, per tant, potser essencial. Així mateix, les plantes adventícies o remeieres (que són aparentment supèrflues per a l’activitat agrícola) serven el tresor de la medicina ancestral, alhora que són bioindicadores i permeten la pol·linització necessària per als conreus. Aquesta dualitat natura-cultura es recull en una imatge que té a una soprano com a protagonista, amb el benentès que el cant és principalment parla engalanada.

Són precisament les dues plantes del cartell (la malva i la gavarrera) les protagonistes de l’acte inaugural del festival, el divendres 9 de maig a Solsona. La cap de cartell del festival, Raquel Andueza, i el prestigiós cuiner Jordi Roca del Celler de Can Roca —que també va perdre la veu i elabora postres, que són la part aparentment supèrflua dels nostres àpats— mantindran una conversa al voltant de la veu com la nostra joia més pròpia. S’acabarà l’acte amb la presentació d’un dels nous productes del festival: l’Espurnola, una gominola saludable feta amb gavarrera i malva, ideada per Jordi Roca en col·laboració amb el projecte “Plantes Oblidades” promogut pel col·lectiu Eixarcolant. Acte seguit, s’inaugurarà la instal·lació Arrelant l’aire de l’artista mallorquina Júlia Febrer, que juntament amb Raquel Andueza haurà dut a terme un projecte pedagògic col·laboratiu amb diversos alumnes de primària de les escoles de Solsona, que s’incorporarà a la seva instal·lació.

Un repàs per la programació que convida a la joia
Respecte dels quatre caps de setmana de les edicions passades, enguany el festival s’amplia a cinc, que estaran organitzats de la mateixa manera: com a novetat d’enguany (i vist l’èxit de l’experiència pilot feta l’any passat), els dissabtes al matí hi haurà tallers, als quals seguiran tres concerts en la resta de franges del cap de setmana. El primer cap de setmana, el taller (impartit per Raquel Andueza) tindrà la veu com a protagonista; el segon, el taller serà de descobriment botànic al Miracle (amb Berta Garriga, d’Arrels voladores); el tercer, de cants harmònics sota la cúpula de l’església de Sant Ramon; el quart, de gastronomia amb Eixarcolant al voltant de la malva com a planta oblidada i la sal de Cardona; i, el darrer, que tindrà lloc a Súria, combinarà la reflexió sobre “què és una joia” amb l’antropòleg Adrià Pujol i l’elaboració d’una joia amb Carla Bellera, que tothom es podrà endur a casa.

Els concerts, amb la música com a eix vertebrador del festival, es duran a terme els dissabtes a les 19h. i els diumenges a les 11h. i a les 18h. No obstant això, altres disciplines —ja presents en anteriors edicions— prendran un major protagonisme.

PRIMER CAP DE SETMANA. És el cas, per exemple, del que passarà al concert inaugural que tindrà lloc el dissabte 10 de maig a les 19h. a la Rectoria de Godmar, a Callús. Allà serà on L’Ofrena Musical de J.S. Bach —interpretada per La Guirlande— es presentarà acompanyada d’una proposta de vídeoart a través d’un mapping (talment fos un retaule del s. XXI que s’ofereix a una església que no en té) creat per Joan Rodón de dLux.pro. Els concerts de diumenge aniran a càrrec de The Delightful Pocket Company a Matamargó, amb música alemanya de final del segle XVII i principi del XVIII, i de Raquel Andueza i La Galanía a Castelltallat, amb perles del seicento italià, francès i ibèric.

SEGON CAP DE SETMANA. El segon cap de setmana tindrà lloc entre el Solsonès —amb la incorporació de Navès entre els municipis del festival— i el Berguedà (Correà). El dissabte 17 de maig a la tarda, al Santuari del Miracle, es presentarà la tercera producció de l’Orquestra del Miracle, que interpretarà un repertori inspirat en el Mil·lenari de Montserrat que inclourà una estrena del compositor Bernat Vivancos. Unint esforços amb la Fundació Vila Casas, es presentarà també una obra plàstica de l’artista Pep Duran Esteva, amb referències al·legòriques presents tant al retaule del Miracle com a la muntanya de Montserrat. El diumenge, la viola de mà i el llaüt dialogaran en dues propostes en marcs retaulístics imprescindibles dels municipis de Montmajor i Navès, amb la reconeguda soprano Maria Cristina Kiehr acompanyada d’Ariel Abramovich, i amb el grup català de recent creació Sfere Vocali, amb una proposta al voltant de Dowland.

TERCER CAP DE SETMANA. El tercer cap de setmana, el 24 i 25 de maig, tindrà lloc íntegrament a La Segarra. Dissabte, després d’un taller de cants harmònics a Sant Ramon i després de l’èxit rotund dels dinars organitzats l’any passat, hi haurà un dinar amb música —en col·laboració amb l’ESMUC— a les vinyes del Celler Comalats, a l’Ametlla de Segarra, tot fet amb producte local i de proximitat. A la tarda, l’Accademia del piacere —una de les formacions més enèrgiques de l’estat espanyol— farà dialogar tres violes de gamba amb els arabescos de l’Obra de Fluvià de Guissona. Diumenge al matí tindrà lloc a Cervera una proposta que combina trio de corda, dansa i cants harmònics en una producció d’estrena al voltant de les Variacions Goldberg i, a la tarda, a Vergós Guerrejat, s’estrenarà la producció en la qual Anacronía acompanyarà la brillantor de les veus de la mezzosoprano Mercè Bruguera i del baríton Carlos Reynoso.

QUART CAP DE SETMANA. Els concerts del quart cap de setmana s'iniciaran a Igualada el dissabte 31 de maig a la tarda amb una producció de gran format que compta amb la col·laboració del festival Jordi Savall. Els Membra Jesu Nostri de D. Buxtehude es presentaran davant del retaule desmembrat de Santa Maria d’Igualada, amb una posada en escena amb dansa contemporània a càrrec de ballarins del Conservatori de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona i la veu de Sílvia Bel. L’endemà, diumenge 1 de juny, a la petita església de Valldeperes (Navàs), hi tindrà lloc el primer dels dos concerts que se celebraran per oferir la integral de les Sonates per a violí i clavicèmbal obligat de J. S. Bach. La resta de la integral es podrà escoltar el dimecres 4 de juny als Espais Volart de la Fundació Vila Casas (Barcelona), en una col·laboració entre fundacions que s’inicia enguany. El diumenge 1 de juny a la tarda, a Madrona (Pinell de Solsonès), l’Ensemble Cristóbal de Morales oferirà algunes obres del compositor que dona nom a la formació, en un concert presidit per la joia de llibre de 1552 amb obres d’aquest compositor sevillà que es conserva al Museu de Lleida.

CINQUÈ CAP DE SETMANA. L’últim cap de setmana, el 7 i 8 de juny, després del taller de joies de Súria, el festival es desplaçarà al Museu del Barroc de Catalunya, a Manresa, on tindrà lloc una taula rodona en la qual quatre experts, moderats per la periodista Maria Palau, debatran sobre la conservació del patrimoni. Tot seguit, l’obra de recent recuperació patrimonial El regreso del hijo pródigo de Carles Baguer sonarà al claustre del Museu en una producció que agrupa prop de cinquanta músics a l’escenari, sota la direcció de Dani Espasa. L’endemà, el diumenge 8 de juny al matí, el festival portarà al Santuari de Coaner (immers en la celebració del seu mil·lenari) la música primaveral que Bach va escriure just ara fa 300 anys, en col·laboració amb el festival Bachcelona. I a la tarda, com a concert de cloenda i tancant el cercle que es va obrir amb L’Ofrena musical de Bach en el concert inaugural, es podrà gaudir de l’Art de la fuga a la part inacabada de l’església del Santuari del Miracle (igual que inacabada és aquesta obra de Bach), amb el prestigiós clavicembalista Kenneth Weiss. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet